Telias haveri

image238

Telias mailtrafik ligger nere sedan i fredags. I kväll påskafton fungerar det fortfarande inte. Skälet till att det hänt är okänt men enligt Telias knapphändiga information så känner inte Telia servrar inte igen användarna. Tur att det är påsk enligt Telia då inte trafiken är så stor. På Telias hemsida www.telia.se (se ovan) finns absolut ingen information om vad som hänt mer än att det är "störningar".

Att kraschen har hänt är en sak. Teknik kan haverera och det kan bli fel det är en sak men det allvarliga är Telias totala brist på information till kunderna. Brist på information orsakar osäkerhet vilket är egentligen ett större hot är felet i sig. Telia uppträder därför oprofessionellt  och visar en god dos av nonchalans gentemot över 922.000 kunder i Sverige och drygt 400.000 i Finland (se Aftonbladet , Svd , DN).

Säg att detta hade hänt i ett känsligt läge, en politiskt osäker situation och viktiga samhällsfunktioner hade varit beroende av Telias e-posttrafik så hade teknikhaveriet kunnat bli en säkerhetspolitisk fråga. Det kan bli fråga om nationens säkerhet eller hot mot viktiga samhällsintressen. Haveriet visar på just bristen av säkerhet i internettekniken som är ett stort problem sett ur ett större perspektiv. Flera frågor är därför viktiga att ställa. Hur kan ett så omfattande haveri inträffa? Hur är det möjligt eller försvarbart att Telia får information genom media att det inträffat? Vad gör Telia för att få igång trafiken på nytt och varför lämnar inte Telia någon information till omvärlden och i till kunderna?

Händelsen i sig är inte det allvarligaste utan att den kunde ske och fortfarande ett dygn efter det inträffade fortfarande inte är avhjälpt. Men också att Telia inte har eller givet någon information om det inträffade. Skulle teletrafiken eller den vanliga posttrafiken haverera på samma sätt skulle det betraktas som en samhällsfara och bli en het politisk fråga. Så vitt det är känt har varken regeringen eller andra politisk viktiga instanser sagt ett ord trots att e-posten för över 900.000 kunder inte fungerar och troligtvis inte kommer igång förrän om ett eller flera dygn.

Det ställer därför också frågor av politiskt känslig natur. Vad har regeringen fått veta? Vad har ansvariga statsråd gjort? Vad finns för beredskap för att klara av det största tekniska skeppsbrott som drabbat e-posttrafiken någonsin i svensk historia?

Det här är frågor som ställer hela internettrafiken på sin spets. Hur ser det ut med säkerheten och vad har och vad gör ansvariga företag och politiskt ansvariga för att lösa och få igång trafiken; vad gör företag och ansvariga politiskt ansvariga för att lära till nästa och vad gör företag och politiskt ansvariga för att det inte skall upprepas?

Frågor som alla kräver svar då det ställer internetsäkerheten på sin absoluta spets. Vem svarar?

www.kulturochpolitik.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0