Ett tilltufsatt LO går till kongress

Lördag morgon och klockan är inte mer än drygt 6.30. Varför vara uppe vid denna okristliga tid (för att vara lördag morgon). Jo om någon timma går mitt tåg till Stockholm och LO-kongressen. Den 26 ordinarie LO-kongressen i organisationens historia. Men även den viktigaste kongressen kanske någonsin då organisationen befinner sig i kris eftersom den marknadsliberala strategin uppenbarligen har fungerat. Men att LO:s kongress är viktig vittnar om inte annat dagens ledare i DN om.

 

Medlemstappen hos ingående förbund är över 130.000 under det sista året. Att tappa så mycket tar på givetvis självförtroendet och hos LO har det visat sig tydligt eftersom organisationen har varit tyst i stort sett ända sedan regeringsskiftet. Facken togs uppenbarligen på sängen av att den borgerliga regeringen genomförde den politik de vann valet på.

 

De sista dagarna har dock LO syns i media. Kampanjen riktad till borgerliga politiker för att de ska ändra sig vad det gäller sjukförsäkringen har upprört borgerliga politiker. Vad annars. Man måste väl som politiker stå upp för de beslut som man vill genomföra även om konsekvenserna var långtidssjuka kommer att bli förödande.

 

Idén om att rikta sig till motståndaren är i sig smått genial eftersom de som redan delar vår uppfattning behöver inte övertygas. Målet har redan nåtts för LO:s del frågan har kommit i centrum och LO har tagit plats i samhällsdebatten för första gången på flera år.

 

LO börjar sin kongress nu idag lördag. För mig blir den fjärde kongressen. Det blir också min sista eftersom när kongressen släcker ner på onsdag. Efter att allt plockats ner och fraktats bort från Folkets Hus på Norra Bantorget åker jag hem till Östergötland och slutar mitt jobb på LO-kansliet.

 

En konsekvens av den borgerliga politiken möjligen eftersom medlemstappet innebär att vi är ganska många som lämnar våra jobb på LO och kommer att göra något annat. Jag blir min egen men kommer att fortsätta i princip att göra samma sak som förut men som konsult.


Lördag morgon solen skiner som om den har fått glädjefnatt, sommaren är här och motsättningarna mellan höger och vänster i svensk politik skärps. Vad kan annat ske i den nya sköna nyliberala värld vi befinner oss i. Ska andra värden som solidaritet, gemenskap och rättvisa ha en chans att stå emot högerns anlopp. Det handlar ytterst LO:s 26 ordinarie kongress om.

 

www.kulturochpolitik.se

www.ordochkultur.se


Kommentarer
Postat av: Robert

Glädjande att höra att facken måste skära ner på personal, ännu ett steg närmare dom reformer som måste göras för att facken ska kunna ha ett existensberättigande. Facken som dom är nu är fullt med gamla gubbar och kärringar med obscena löner vars enda uppgift dom har är att vinna röster och val till socialdemokraterna.



Som ickesosse kan jag inte stödja ett sossefack, aldrig någonsin. Sen att få en hundring mer i månaden samtidigt som facktopparna belönar sig själva med miljonlöner skär som en jävla kniv i ögonen på mig. Dags för er att komma ihåg varför fackförbunden skapades från början, för arbetarens skull, inte som valmaskin för det socialdemokratiska partiet och inte för att ni ska kunna roffa åt er direktörslöner.

2008-05-31 @ 07:58:49
Postat av: Magnus

Skulle du stå för de beslut du vill genomföra ifall en felaktig tolkning av dem skickades till dina grannar? Ifall en demonstration anordnas utanför ditt hem? En orimlig fråga därför att något sådant borde inte få förekomma. Jag håller helt med om att det behövs mer personligt ansvar, men man måste ändå skilja på privat och offentligt liv. Det är otänkbart att blanda in ditt privatliv i LOs åsikter och det finns ingen ursäkt för LOs kampanj.

2008-05-31 @ 08:22:07
Postat av: Thomas

"En konsekvens av den borgerliga politiken möjligen eftersom medlemstappet innebär att vi är ganska många som lämnar våra jobb på LO och kommer att göra något annat. Jag blir min egen men kommer att fortsätta i princip att göra samma sak som förut men som konsult."



Så härligt! Då kommer du att inse hur mycket skatt du betalar och hur lite du får för det! Välkommen till egenföretagens verklighet. Uppvaknandet blir dock kanske lite chockartat!



2008-05-31 @ 10:50:21
Postat av: Snurre

Jag förstår att Ni inte svarar på replikerna, de är lysande!!!

2008-05-31 @ 11:23:58
Postat av: Kerstin

Ovanstående skribenter vet inte vad de talar om. Deras historielöshet är förfärande - bara att hoppas att de tillhör dem som får betala dyrt för krossandet av facken.



Sedan får jag ju säga att även jag tycker att facken varit alldeles för lama sedan sossarna började föra en nyliberal politik mot slutet av 80-talet. Att avskeda Stig Malm när att han protesterade mot eländet och såg vartåt det barkade, var ordentligt sorgligt!

2008-06-01 @ 01:14:58
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Kerstin

PS:

Ingemar: Jag önskar dig lycka till och hoppas att det går dig väl framöver.

2008-06-01 @ 01:19:30
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Thomas

Glöm förresten inte att tacka Alliansen för att man lättar på kraven för att få F-skattsedel. Med enbart LO som kund hade du ju annars haft problem - som Sträng en gång uttryckte det (fritt ur minnet): "Vi kan ju inte ha att alla går och sätter sig på bolag".

2008-06-01 @ 01:54:05
Postat av: Ole Dahlberg

Att sprida lögner i grannskapet har ni sossar alltid gjort. Nu fick vi det på pränt också. Så grattis LO och alla sossar! Ni ger uppvigling och förtal ett rödblossigt ansikte...

2008-06-01 @ 02:14:03
URL: http://politikbloggen.wordpress.com
Postat av: Ingemar E L Göransson

Jag har pesronligen inget problem med att byta jobb- det har jag gjort ett antal gånger i mitt liv. F.ö. lär inte LO bli min enda kund.

När det gäller LO:s kampanj kring sjukförsäkringen är min uppfattning äntligen en offensiv kampanj. Gråterskerna på borgerliga sidan bör vara hyfsat tystlåtna med tanke på den kampanj som bedrevs mot Göran Persson där han på hemsidor och annorstädes utnämndes och utmålades som sovjeteisk ditator och agent.

2008-06-01 @ 22:55:15
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0