Skattefuskar småföretagare?

image381


Hittade en liten rubrik i lokaltidningen, Östgöta Correspondenten från den 17 oktober när jag läste ifatt nu på lördagsmorgonen efter de senaste dagarnas resande. "Småföretagare skattefuskar mest" var den lilla rubriken. Enligt artikeln från TT som citerar en rapport från Skatteverket så fuskar småföretagarna för 133 miljarder kronor per år. 66 miljarder beror på svartjobb som de gör och resten på grund av rent skattefusk.


Att småföretagarna känner sig förföljda och missförstådda har varit en evig visa de senaste 20-30 åren. De har enligt dem själva och deras organisationer varit misshandlade av media och inte minst politiker och skatteverk.


Småföretagarna fuskar minsann inte utan de har istället varit utsatta för en förföljelse av den elaka vänstern. Nu verkar det istället som om det s.k. förtalet har sin grund i verkligheten och närmare sanningen än förtal. Det som är sorgligt är att inte småföretagarna själva vill ta tag i missförhållandena utan fortsätter och bagatellisera en så pass omfattande ekonomisk brottslighet. För vem är det som drabbas i slutändan, jo det är alla de hederliga och seriösa småföretagarna som gör rätt för sig. Inte bara att de får ett oförtjänt rykte som skattefifflare och fuskare utan också möts av kundernas misstänksamhet.


De enda som egentligen tjänar på brottslighet är ju brottslingarna och tyvärr finns det allt för mycket tendenser att kriminella element har tagit över stora delar av vissa branscher. Detta alltmedan småföretagarna själva framhåller sin oskuldsmyt och fortsätter att kalla brottslig verksamhet som kostar samhället, dvs. oss alla, 133 miljarder varje år för bagateller och inget att bekymra sig om. I sin egen patenterade politiskt korrekta blindhet så blir de därmed också medskyldiga till den ekonomiska brottsligheten inom sina egna branscher. Sorgligt, ytterst sorligt! För samhället och inte minst för småföretagrana själva.


http://www.kulturochpolitik.se/


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Fast jag tvivlar på att det är sant, för allt jag vet tyder på att det är storföretagen som står för det värsta skattemyglet och de stora
skattesmitningarna, liksom de allra rikaste.

2007-10-21 @ 00:11:35
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Göran Andersson

Till bloggaren Ingemar
Småföretagare fuskar allså mest av alla,detta enligt en rapport från skatteverket, och allt det som skatteverket påstår är alltså den ultimata sanningen eller?

2007-11-12 @ 20:45:23
Postat av: Ingemar E L Göransson

Varför skulle Skatteverket LJUGA ??? Det verkar långt ifrån sannolikt. Tyvärr är det ganska lätt och frestande att fuska för en enmansföretagare eftersom kontrollen är minimal.

2007-11-13 @ 17:00:12
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se
Postat av: Göran Andersson

Ja varför skulle skatteverket ljuga?
Tyvärr har jag som småföretagare tråkiga erfarenheter av skatteverket efter en skatterevision, jag kan säga så här,tråkigt nog är det på det sättet att delar av skatteverkets personal inte arbetar med dn höga moralen och etiken som ledstjärna. Om bloggaren Ingemar vill veta mer i ämnet rekomenderar jag honom att läsa boken skattmasens manifest av den avhoppade chefen
på skatteverket Mikael Wokander.
Sen måste jag fråga om Ingemar skulle ha reagerat på samma sätt om det varit LO-medlemmar i hantverkarbranchen som utmålats som de värsta svartjobbarna?
För inte kan väl Ingemar förneka att det finns snickare,elektriker,rörmokare etc som lockas att kunna tjäna extrapengar på kvällar och helger för att få möjlighet att sätta lite guldkant på livet.
Här pratar vi inte om minimal kontroll från skatteverkets sida utan obefintlig.
Köparna av dessa hantverkares tjänster finner man i alla skikt i samhället från moderata höginkomsttagare till förtidspensionerade industriarbetare.
Jag tycker därför att det är snudd på hets mot folkgrupp att från skatteverkets sida utmåla just enmansföretagare som dom värsta skattesmitarna
rätta mig om jag har fel

2007-11-16 @ 17:44:55
Postat av: Ingemar E L Göransson

Jag förstår att Göran vill försvara sitt "skrå". Hans e-postadress avslöjar ju att han själv företagare i detta fall lantbrukare.

Att Skatteverket skulle ljuga om att småföretagare fifflar för ca 133 miljarder per år verkar osannolikt och den teorin hör nog hemma i retorikens skräpkammare.

Att det förekommer hantverkare som fifflar, det är sant men de flesta hantverkare som gör det är ju enmansföretag så den bevisningen för Görans tes verkar inte heller vara framgångsrik.

Att sedan en snickare hjälper en kompis, eller att en bilmek reparerar sin farsas bil är faktikst inte olagligt, det är inte ensk skattefusk så länge det inte handlar om pengar eller överskrider ett visst värde.

Men vad vi talar om och skatteverket pekar på är det systematiska sättet att undanhålla inkomster från beskattning. Och handen på hjärtat finns det någon bonde i detta land som inte har slaktat en oredovisad gris någon gång?

Trevlig helg, Göran!

2007-11-16 @ 19:32:35
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se
Postat av: Göran Andersson

Jag kan också förstå att Ingemar vill försvara sitt
"skrå" han är ju avlönad av Lo vad jag kan förstå,behöver inte titta på hans mailadress för att räkna ut detta. Vad gäller svartslaktade grisar
så tror jag nog det är lättare att leta upp en hantverkare utan firma som är villig att utföra tjänster utan kvitto på kvällar o helger än att leta upp en bonde där man kan köpa en svartslaktad gris, detta helt enkelt för att den först nämda gruppen är större, och har ingenting att göra med att den ena gruppens skattemoral är bättre eller sämre. Ingemar försöker påstå att benägenheten att köpa eller sälja svart följer den politiska höger-vänsterskalan så är det inte, viljan att förbättra sin livssituation på ett sätt som kan komma i konflikt med skrivna lagar och regler är inte politiskt betingad.Jag citerar en rubrik på en krönika i Expressen skriven av Linda Skugge "Vänstern hycklar om svartjobben"
Ingemar gör lite väl enkelt för sig när han påstår att Snövit spelar på den vänstra spelhalvan och Svarte Petter på den högra.
Slutligen innan jag avslutar mitt inhopp på Ingemars blogg, vad gäller "sanningarna" från Skatteveket som formligen sprutar ut nu för tiden, bör man tänka på att detta är statistiska beräkningar för att bevisa en tes.
Det gamla uttrycket om tre grader av lögn kommer härvid till sin rätt Vanlig lögn, förbannad lögn, och slutligen statistik.
Tack för mig

2007-11-22 @ 07:30:27
Postat av: Ingemar E L Göransson

Jag har inte på något sätt förnekat eller försökt dölja att jag har min anställning på LO. Men det som står på min blogg är mina personliga uppfattningar och har inget med min anställning att göra eller är sanktionerat av nämnda organisation.

Vem har försvarat hantverkare som svartjobbar eller hantverkare som har firma och svartjobbar. Skatteverkets siffror visar tvärtom på det gigatiska problem som finns vad det gäller svartjobb och skattefusk.

Tyvärr är varken hantverkare eller bönder förskonade från slikt oskick, eller hur. Det är dock lika klandervärt och skadligt ur ett samhällsperspektiv eller hur Göran?

Än en gång trevlig helg!

2007-11-24 @ 20:28:01
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0