Överlever bilindustrin krisen?

sent omsider blev den marknadsliberala högerregeringen även här hemma att ge sig och gå in med stöd till den hotade fordonsindustrin. Samtidigt så stoppade den Bush-majoriten som finns i senaten ett stöd för att rädda GM och Ford. Det innebär att inom några veckor kan en konkurs vara faktum i USA. Och eftersom både SAAB och Volvo är USA-ägda i dag hotas trots regeringens senkomna stöd upp till 140.000 jobb i Sverige.

 

På en direkt fråga avvisade Bäver-kvinnan Olofsson igår ett statligt ägande i bilindustrin. Skälet var ”vi är inget bra på att driva bilfabriker”. Problemet är väl snarast att regeringen styrs av sina ideologiska käpphästar och är därmed inte bra på varken att rädda jobb eller att hålla sysselsättningen uppe när det blir tufft som i den alltmer djupa krisen.

 

Skulle Ford och GM gå ikull i USA så blir konsekvenserna för inte bara amerikansk ekonomi utan hela världsekonomin bli att en verklig depression bryter ut massarbetslösheten knackar på dörren. Detta på grund av att fordonsindustrin är motorn i industrin i hela världen.

 

Tyvärr verkar inte högerregeringen i Sverige inte förstå betydelsen av industrin för hela ekonomin och jobben. De verkar leva i illusionen att framtiden är servicebranschen. De är mer angelägna att snabbt få fram ”hushållsnära tjänster” som det heter på deras fikonspråk. Men när tiotusentals industrijobb hotas och hela industrigrenar går på knäna p.g.a. det kapitalistiska finanshaveriet så kan man bara konstatera att industrins folk inte har mycket att vänta från den svenska högerregeringen.

 

 

Fredag kväll…..

Veckans jobb är klara och nu är det bara invänta nästa arbetsvecka. Men däremellan så är det några dagar helg. Och varför inte kura ner sig i soffan se på film, läsa en bra bok eller lyssna på lite go´ musik. Här kommer några små tips:

 

Hollywoodland (USA 2006)

L.A. Konfidentiellt (USA 1997)

Två helt lysande film-noir produktioner som helt är i klass med klassiker som Bogarts och andras från 1940-50-talen. Miljön är utan anmärkning, filmningen är perfekt och spänningen är på nagelbitarnivå. Den som inte köpt dom på DVD redan bör skynda sig att göra det snarast då de är på att bli utgångna.

 

 

Charley Varrick (USA 1973)

En legendarisk gangsterfilm med Walter Matthau som små-skurken Charley Varrick som råkar råna en maffiabank och får hela maffian efter sig. Matthau är så övertygande och gör en mästerlig roll i den här filmen som regisserades av Don Siegel. Våldsamt och våldsamt spännande. Sedan blir saken inte sämre av att Joe Don Baker spelar maffians hit-man. (Kommer någon ihåg filmen The Outfit??)

 

 

Willy Brandt Att ta parti för friheten (Nordstedts 1983)

En fascinerande bok som speglar Tysklands tragedi inifrån genom Willy Brandts ögon. Fredspristagaren och kanslern berättar utlämnade och öppenhjärtigt om hur det kunde gå så fel och skyggar inte för demokraternas misstag och arbetarrörelsens tillkorta kommande i mellankrigstidens Tyskland.

 

 

Ed McBain Sångfågel (Damms 2008)

Äntligen börjar de senare av McBains böcker komma ut på svenska. Den här som utspelas i musikbranschen är en av de sista som McBain skrev innan sin död. Bra story, lite tomgång kanske men fortfarande slår han de flesta i att kunna skriva en bar snutroman.

 

 

Mississippi John Hurt The complete studio recordings (Vanguard 2000)

Införlivade denna tre-cd box för några veckor sedan. Hurt kom från Mississippideltat och hade två separata karriärer. Den ena på 1920-30-talen som bl.a. resulterade i 13 sällsynta spår för Okeh  1928. Sedan hittades han av Canned Heat-sångaren och bluessamlaren Bob Hite på 1960-laet som resulterade i tre studio-LP som är av sensationell hög klass. Hans flytande gitarrspel, hans ljusa och vackra röst skiljer honom från andra i hans generation som Bukka White, Charley Patton eller Skip James. Country-blues när den är som mest njutbar.

 

 

The Rolling Stones 66 Route (Godfather 2008)

30 spår inspelade under världsturnén 1966. Skillnaden jämfört andra från samma period är att det här är inspelningar som gjordes av olika radiostationer vilket innebär att ljudkvaliteten är hyfsad bra. Det innebär att det låter som det lät för publiken och i flera fall har publiken mixats ner så den inte överröstar Stones. Balansen mellan instrument och sång är väl sisådär här och där men det lät faktiskt inte bättre 1966. Ett intressant dokument.

 

 

Big Joe Turner Live At Baden-Baden, 1970 (CD-r ; ingen etikett eller ursprung)

En radio-inspelning med en av bluesens största i alla bemärkelser. Nästan två (!!) koncert från 1970 som tysk radio sände. Tack till Pär som sände denna dubbel CD till undertecknad. Ljudkvaliteten är utmärkt och skulle utan problem kunna ges ut officiellt. En av Turners bästa inspelningar faktiskt. Varför var jag inte där!!

 

 

Så trevlig helg!

 

www.kulturochpolitik.se

Dagens Foto

www.ordochkultur.se

 

 


Kommentarer
Postat av: Emil

Hej Ingemar. Jag har under kvällen och natten sökt runt på internet efter information och åsikter angående detta räddningspaket för bilindustrin. Den blogg som då fångade mig mest var definivt din. Du verkar vara engagerad från hjärtat i det du skriver om, med en glöd och en vilja där du levererar åsikter, tankar, kritik på ett ärligt vis. Oavsett politik, kultur eller vardagliga reflektioner.

Men, men, men... Jag är 23 år gammal och passerade, inte allt för länge sedan, en gymnasietid där ideologiska utopier styrde de politiska åsikterna.

Den naiviteten känner jag tyvärr igen hos dig.

"älskar engelska bilar som Rover, MG och inte minst Jaguar som är min drömbil som skall bli mitt nöje när jag väl en dag blir pensionär." I vilken värd kan man syssla med en sådan sysselsättnig? Din misstro mot det kapitalistiska systemet slår direkt tillbaka mot dig och din dubbelmoral. Du lever in någon form av tro att bilindustrin är helig och står helt utanför det system som det egentligen är den största profitören av. Var tror du utvecklingen av de bilar du tycker om kommer ifrån? Den konkurrens som har och existerar i det nuvarande kapitalistiska systemet eller i det system där de körde Trambanter som du verkar tro att du lever i?

Fordonsindustrin och produkterna av denna är en stor bov när det handlar om utsläpp av växthusgaser. Då tycker du alltså att det är okej att köpa bilar för nöjes skull. För att det passar dig. Du lever kvar i sextio och sjuttio-talet där man fortfarande trodde att man kunde göra som ville vara det devalverades lite.

Du pratar om att rädda jobb som är ankutna till bilindustrin, att rädda samhällen och familjer. Hur tänker du att detta skall räddas? Du är kunnig i med din bakgrundsfakta men den kreativa lösningen du söker är namnuppror och protester. Inte särskilt kreativ i min värld.

Jag undrar hur du vill rädda företag som har varit misskötta i mer än ett decennium och jag undrar hur du tycker att ett räddningspaket från regeringen skall se ut?

Du skriver att bilindustrin är motorn i industrin i hela världen. Jag säger att bilindustrin existerar i den omfattning den gör på grund av kapitalismen och en globaliserad handel.

Krugman som vann nobelpriset i ekonomi anser, efter forskning och analys av mängder av empiriska underlag (alltså inte diverse lokaltidningar och branschtidningar som källa), att bilindustrin är överdimensionerad. Det finns inte tillräcklig efterfrågan på bilar. (En liten parantes, hur finansieras köpet av en bil i din värld? Genom kontantköp finansieras den inte av i min värld i alla fall. Vill du då också förstatliga alla banker där lånet för att köpa en bil skall vara subventionerat.) Och framförallt så producerar bilindustrin inte det som konsumenter efterfrågar. Alltså miljövänliga, bränslesnåla alternativ. Det, och inte nöjeskonsumtion är det som behövs och efterfrågas av gemene man.

Välkomna dig själv till 2000-talet, inse vad som behövs för produktionsmetoder, inse vad som har skapat den konsumtion du alla i kära Sverige njuter av, kära du gå tillbaka till grundskolan och studera det traditionella tillgång-efterfråge krysset. Sluta också för allas skull att slänga dig med politiska floskler som är anpassade 30 år tillbaka i tiden.

2008-12-13 @ 04:11:41
Postat av: Ingemar E L Göransson

Hej, Emil.

Du ska ha tack för ditt långa inlägg. Det ät ju roligt att du upplever mitt skrivande som engagerat även om du inte håller med mig men det är inget som är självklart att läsaren ska göra. Jag vill faktiskt skapa debatt.



När det gäller sakfrågan alltså synen på industrin i allmänhet för vårt välstånd och bildindustrin särskilt så är det uppenbart att vi har olika uppfattning. det här har nog inget med ideologier i sig att göra utan det handlar mer om synen på vad som har skapat välstånd och gjort att mänsklighet de facto är rikare idag även om fördelningen av rikedomen fortfarande är extremt orättvis mellan klasser, nationer och världsdelar.



Att så är är ett resultat av kapitalismens funktionssätt och dess inneboende att genom konkurrens utveckla men också inte fördela på ett acceptabelt sätt sett ur ett socialt perspektiv.



Att jag gillar engelska bilar handlar inte om dubbelmoral utan om att dessa industriella skapelser har också ett estetiskt vara. (Se ex. vad Marx skriver i Kapitalet om estetik och produktion.) Alltså en kapitalistisk produkt kan också ha ett estetiskt vara. det har inget med dubbelmoral att göra utan är ett fakta som vi inte kan komma ifrån. Ex en möbel kan vara vacker, ett hus eller en funktionsvarande pryl kan både ha en funktion (bilen transportmedel) och ett estetiskt (vara vacker, ha tilltalande utseende).



Alltså man kan faktiskt konsumera för nöjes skull något som är tillverkat under ett kapitalistiskt produktionssätt. f. ö. Trabant var varken tilltalande eller hade ett funktionssätt som var tillfredsställande. Den varken funknade som transportmedel och var direkt ful.



Det är en annan sak när det gäller miljöfrågan och bilismen. Att bilen är en stor bov när det gäller utsläpp av växthusgaser beror inte på bilen i sig utan kopplingen mellan oljeindustrin och bilindustrin. Så länge denna har varit så tydlig som i USA med korsägande och gemensamma intressen mellan olje- och bilindustrin har det inte funnits något intresse att satsa på forskning för att utveckla tekniken till fromma för miljön. Här har det saknats det kreativa initiativet. Bara det faktum att de bilar som tidigare såldes bäst var SUVar i USA. När jag var där sommaren 2006 så åkte massor omkring i USA i jättelika SUVar som drack flera liter bensin per mil. Vansinne givetvis!



I andra bilfabriker har teknik utvecklats som Toyota där hybridtekniken har börjat utvecklas. Även Volvo och SAAB har bidraget till en positiv utveckling trots sin koppling till Ford och GM.



Jag tror att i vart fall GM kommer att försvinna på sikt i varje fall och om Ford skall överleva måste det ske en total omsvängning i deras syn på bilen och fordonsteknik annars kommer det att gå samma väg.



För Sverige handlar det om 140.000 jobb akut som hotar att försvinna. det handlar också om industriell utveckling som på sikt måste hitta alternativa drivmedel.



Detta Emil handlar inte om varken politiska floskler eller om dubbelmoral. skulle fordonsindustrin implodera får det enorma konsekvenser för världsekonomin och på sikt troligtvis även för stabiliteten i världspolitiken. konsekvenserna kan bli ödesdigra så man måste se perspektiv på både lång och kort sikt. Kort sikt motveka ett total kollaps och en världsomfattande depression som på 1930-talet och på lång sikt ett genombrott för ny teknik som håller långsiktigt både ekonomiskt och miljömässigt.



Men även i denna framtid kan man tycka ett en Jaguar är vacker liksom ett gammalt ånglok kan vara tilltalande.



Ha en bra kväll Emil!

2008-12-13 @ 17:29:12
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0