Demokratierna sviker Kinas oppositionella

Märkligt vad flata vi är i väst inför den kinesiska diktaturen. Det är snart bara Jan Myrdal och Lars Leijonborg som öppet hyllar regimen medan resten av politikens etablissemang antingen håller tand för tunga eller bara blundar för den kinesiska statsledningen repression mot oliktänkande.

 

När den sovjetryska statsledningen bar sig lika dant åt så var det med rätta ett skrivande och protesterande. Men naturligtvis Sovjet var ingen stor marknad för västvärldens varuproducenter. Det fanns helt enkelt inga snabba stålar att håva hem därifrån.

 

Nu gäller det Kina och här finns den snabbast växande marknaden i kanske hela världen. Om då oliktänkande skickas i avskyvärda fängelsehålor, om tibetaner skjuts på gatorna eller om journalister tystas med fängelser och tortyr liksom de 10.000 bloggare som har enligt Aftonbladet tystats genom av deras bloggar helt enkelt släckts ner.

 

Kina uppmärksammas nu på grund av att det nu är bara veckor innan OS ska starta i Peking. Världens idrottsmän skall dit och tävla om gyllene medaljer och outsinlig ära. Men inte bara det de kommer att bidra med att ge glans till en av de mest hårdhänta diktaturerna i världen. Precis som skedde exempelvis vid Berlin-OS 1936. Hitler vann goodwill på demokratiernas flathet inför naziväldets skådespel.

 

På samma sett som det sker nu. Demokratierna är över hövan hovsamma gentemot den kinesiska diktaturen och låter inget störa OS-spektaklet. Därigenom får också demokraterna blodstänk på sina händer och kommer att ha ett stort ansvar i vad som händer de kinesiska oppositionella som fängslas och möter en oviss framtid. Allt medan spelen går vidare och affärerna frodas. Politikens cynism kan inte bli tydligare.

 

www.kulturochpolitik.se


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Jag undrar jag vem som lurar vem vad gäller Kina.

Nej jag vet inte, men har en obehaglig känsla av att det pågår spel bakom kulisserna som vi inte inte känner till, men där vi används som spelare på planen utan att vi förstår det och att vi ännu mindre
försår på vilken planhalva man låter oss spela.

Kan bara inte lista ut riktigt hur jag tror vi luras, även om jag har vissa misstanker - som jag behåller för mig själv tills vidare.

2008-05-04 @ 01:08:17
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: 52000DC0786

Jag undrar jag vem som lurar vem vad gäller Kina.

http://www.magnus.burgsvik.se/Blogg/demokratin-aer-haermed-satt-ur-spel

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52000DC0786:SV:HTML

http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=6259

/52000DC0786

2008-05-04 @ 11:38:59
Postat av: Kerstin

Magnus Burgsvik:
Tack för länkarna.
Det var förfärlig läsning, men jag kan inte säga att jag är förvånad eftersom jag aldrig varit av uppfattningen att EU är ett demokratiskt projekt.

2008-05-05 @ 01:14:46
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Ingemar E L Göransson

Magnus, tack för dina länkar de var intressanta.

2008-05-05 @ 10:49:03
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0