Startime: Jerry Lee Lewis

 

Sällsynt bildomslag från Sun-tiden

 

En av mina stora ”hjältar” har alltid varit Jerry Lee Lewis. Delvis för att han skiljde sig från resten genom att pianot var hans huvudinstrument. Det skiljde sig Jerry Lees R & R från resten. Men också att i ena stunden spelade han rock som i Whole Lotta Shakin´ Goin´ On för att på nästa spår spela en Hank Williams-ballad som Cold Cold Heart eller You Win Again.

 

 

Ytterligare en artifact från Sun

 

Jag upptäckte Jerry när jag var ca 10-11 år genom att min kusins bästa kompis brorsa (hängde ni med??!!) hade Jerry´s första LP. High School Confidential var det första låt jag hörde med honom på en gammal radiogrammofon där man kunde vända pick-up och spela 78-or. En London-platta med ett ljuvligt omslag. Den här lyssnade jag aldrig trött på och när jag hade äntligen råd köpte jag Jerry andra LP som hette Jerry Lee´s Greatest även den en mörkröd London-platta.

 

Lewis har varit extremt produktiv. Han har spelat in säkerligen gott och väl 100 LP. Om man ska rekommendera några ur denna rikhaltiga produktion så får det bli följande.

 

Jerry Lee Lewis (Sun 1957)

Debut-LP:n som fortfarande är närmast magisk.

 

 Live at The Star-Club (Philips 1964)

Världens bästa live-platta? Inspelad på den ruffiga Star-Club I Hamburg. Inte en sekund av stillhet här inte. T.o.m. Your Cheating Heart känns som R & R.

 

 Country Songs For City Folks (Smash 1965)

Jerrys återkomst efter några risiga år och en ny karriär inom country-facket börjar. Men, Jerry han ändrade inte ett dugg han bara fortsatte att lira precis som förut.

 

 Young Blood (Sire 1995)

Ytterligare en comeback som är helt lysande. Kankse är Jerrys sista riktiga platta men väl värd att skaffa.

 

Slutligen en radioshow.

Live! (Silver Eagle 1997)

Så här lät Jerry under 1980-talet och det är en blandning av R&B, R&R och country. Utmärkt platta.

 

 

God kväll och ……. Keep on rockin´!


 

 

Singerad av The Killer himself


www.kulturochpolitik.se

Dagens Foto

www.ordochkultur.se

 

 

 


Kommentarer
Postat av: HÅKAN

BRA SKRIVET OM JERRY LEE .ANSER ATT HAN ÄR NR 1.HAR MÅNGA DVD DÄR MAN KAN SE HUR OTROLIGT BRA HAN SPELAR PIANO.

2009-02-18 @ 18:16:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0