Snart är det 1:a maj


Om ett par dagar så är det dags för årets 1:a maj. Jag har själv demonstrerat sedan jag var en knatte då jag följde med morsan till nu. I år kommer att demonstrera och att jobba (se länk) i Skurup där undertecknad och Roland Janson skall genomföra vårt seminarium "Den korsfäste arbetaren".


1:a maj är en viktig dag då arbetarröreslen manifesterar sin dröm om ett bättre samhälle.


Jag tycker följande dikt är lämplig inför 1:a maj:

Att mötas åtta timmar
till samma nödtvång, samma gärning
och andas samma tjocka luft och utdunsta
likadana pärlor svett och syrlighet
och slå sig genom mörkret
till en vila skymtar,
börja dag när allt annat slutar,
att ha nattskift.
Då blir ingenting högtidligt
och ett ord, gemenskap kallat
alldeles för stort och slitet.


Stig Sjödin "Sotfragment"

 

Glöm inte "UPPROP FÖR EN PROGRESSIV KULTURPOLITIK"

www.kulturochpolitik.se

Dagens foto

www.ordochkultur.se



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0