Kulturdebatt på gång?

Ett dygn efter jag tog initiativet till att starta en grupp på facebook  ”Upprop för en progressiv kulturpolitik” och en namninsamling med samma innehåll som skall överlämnas till kulturministern när remisstiden för den borgerliga kulturutredningen är klar om tre månader. Jag kan konstatera att intresset är större än vad jag vågade hoppades på.

 

Vi är många som reagerar på svagheterna och den Timbro-influerade kulturutredningen som försöker minimera kulturpolitiken till en fråga om statens byråkratiska struktur och sponsring som finansiering. En sådan politik kommer att ta dö på vitaliteten och bredden i kulturlivet. Allt nytänkande kommer att stävjas genom omöjligheten att få en finansiering som gör det möjligt att leva på sitt kulturutövande.

 

Några högst läsvärda kommentarer har kommit från Åsa Linderborg i Aftonbladet och Martin Aagård på samma tidning. LO-tidningen hade även den en tänkvärd kommentar i fredags. Den enda blogg som verkligt gett en genomtänkt kommentar är Rosemari Södergren på Kulturbloggen.

 

Debatten kommer att fortsätta och det brådskar för endast tre (3) månaders remisstid har regeringen beviljat till den omfattande utredningen. Det är helt i linje med Reinfeldts ovilja att ha ordentligt diskussion om sina förslag. Korta remisstider som omöjliggör en ordentlig genomlysning av ofta framhastade förslag.

 

Så har det varit under hela mandatperioden och konsekvenserna har sedan blivit oöverskådliga. Vi minns a-kassen, förändringarna i sjukförsäkringen för att ta några uppmärksammade exempel på usla utredningar utan veklig möjlighet till diskussion innan beslut togs i riksdagen.

 

Så vi behöver en ordentlig diskussion om kulturpolitiken och det brådskar. Jag kommer i vart fall att göra mitt ur min synvinkel och med mina erfarenheter för att kunna förhoppningsvis bidra i den debatten.

 

Upprop för en progressiv kulturpolitik – skriv på uppropet här!

 

www.kulturochpolitik.se

Dagens foto

www.ordochkultur.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0