Är Volvo på väg till Belgien?

Håller den svenska fordonsindustrin att haverera totalt. Det finns anledning att fundera kring om så är fallet. Det finns flera skäl till detta. Det första är att det redan nu sker ligger stora varsel och att redan har flera tusen anställda redan förlorat sina jobb. När jobben är borta så är det snart när omöjligt att återvända till status före krisen.


Det andra skälet är situationen för SAAB där det finns risk för en oseriös köpare slaktar företaget och tar med sig företagets kunskaper till en annan tillverkare. SAAB är också den svenska biltillverkare som har missköts mest och inte har skött sitt varumärke. Olika inriktningar, olika nischer och en oklar bild av vad SAAB är för bil egentligen. Orsaken ligger naturligtvis i det olyckliga ägandet från GM. Att tillhöra GM-familjen innebär helt enkelt ett industriellt självmord. Vilket nu vi ser hända.

 

Den starka delen med framtidsmöjligheter är Volvo och egentligen skulle ingen behöva vara speciellt orolig för Volvos varumärke i framtiden. Men genom framförallt genom regeringens fördröjande och centerpartistiska långbänk kan Volvo vara på väg bort från svensk horisont.

 

I dagens upplaga av DI finns uppgifter på att Volvos ledning nu samtalar med Belgiens regering om lånegarantier vilket är förutsättningen från EU. Den svenska regeringen och då ytterst Maud Olofsson har stängt den dörren utan skall avvakta vad Ford i USA tänker göra med Volvo som varumärke.

 

Med andra ett moment 22 som innebär att Sverige kan få bevittna hur Volvo flyttar produktion och utveckling till Gent. Volvo hamnar utanför svenskt inflytande och i Göteborg försvinner jobb. En utveckling som industripolitiskt skulle få stora konsekvenser på längre sikt. Forskning och utveckling skulle med detta hamna utan Sverige då både SAAB och Volvo skulle bli utlandsbaserade företag fullt ut. SAAB är troligtvis redan förlorat och nu är eventuellt Volvo PV på väg att gå samma väg.

 

Att den tunga fordonstillverkningen också har enorma problem är utan tvivel. Scania och Volvo har tappat stort i produktion på grund av finanskrisen. Båda företagen borde kunna övervintra men det är troligtvis beroende av regeringens agerande. Hittills har inte Maud Olofsson visat något som helst intresse för varken personbils eller tunga fordonsindustrins problem. Detta medan andra länder regeringarna har gått in med stora stöd för att rädda sin industri.

 

Regeringen Reinfeldt verkar däremot endast vara intresserad av att den s.k. marknaden skall lösa problemet själv – låta Volvo och SAAB antingen gå i putten eller försvinna i krisens flodvåg. Men spelar det någon roll om de försvinner. För de ca 140.000 människor och deras familjer innebär det arbetslöshet. För forskning och teknik utveckling skulle det innebära en viktig del av svensk industriell forskning skulle tappas med stora följder på både kort och lång sikt. Sverige skulle helt enkelt bli en svagare industrination men konsekvens en lägre tillväxt kunskapsmässigt och ekonomiskt.

 

Maud Olofsson och regeringen Reinfeldt spelar ett oerhört högt spel som i slutänden blir inte bara löntagarna utan också statskassan och vi alla som får betala med en lägre tillväxt och en fördjupad industrikris. Vi kommer helt enkelt att bli åtskilligt fattigare. Högerns osynliga och frånvarande industripolitik är ett helt enkelt ett hot mot vår allas framtid. Sämre ekonomi, högre arbetslöshet och en fördjupad ekonomisk kris är vad vi får betala för högerns politik.

 

www.kulturochpolitik.se

Veckans foto

www.ordochkultur.se


Kommentarer
Postat av: Katrineholmpartiet

Yup, bye-bye Volvo, the boxiest looking cars on the planet. Really not a pretty design for a car.

2009-05-14 @ 18:23:19
URL: http://katrineholmpartiet.blogspot.com
Postat av: Ingemar E. L. Göransson

Det är att ta seriöst på fordonskrisen!

2009-05-14 @ 18:59:49
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se/
Postat av: Kerstin

Som jag skrev före valet: Det kommer inte att finnas några återställare efter det här valet, om alliansen vinner valet. Det här valet är ett definitivt ödesval. Så var det och så blev det.



Men de unga vill säkert inte ha någon välfärd eller något så föraktat som "social ingenjörskonst" och då får de väl ha de som de vill. Jag bara tackar min lyckliga stjärna att jag fick leva mina bästa år i värlshistoriens bästa kompromiss, som jag brukar säga. Den är slut nu.

2009-05-16 @ 02:59:23
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Ingemar E L Göransson

Kerstin, huruvida att det är "slut" eller inte beror på oss alla. Vill vi ge högern walk-over så är det det anglo-saxiska marknadsliberala alternativet som gäller. det märkliga är att det starkaste nyliberala fästet i dagens västvärld är Sverige. de flesta andra regeringar har tagit till sig Keynes idéer och det ökar kravet på att kapitalismen ska regleras.

2009-05-16 @ 09:40:28
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se/
Postat av: Kerstin

Jo, och det är verkligen dystert. Och jag kommer förstås att rösta (fast inte i EU-spektaklet, det deltar jag inte i) för en annan regering nästa gång - vad det nu tjänar till?

2009-05-17 @ 03:47:46
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Ingemar E L Göransson

Då kan du lika gärna fråga vad tjänar demokrati till1 När August palm var ensamma att tala för socialism vem kunde då ana att Sverige skulle utvecklas från Europas fattige kusin till en av världens rikaste länder.

Låt aldrig högern ta ifrån dig dina drömmar och ideal!

2009-05-17 @ 10:15:51
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se/
Postat av: Inga-Maj

Ska det vara så konstigt att rösta till EU parlamentet? Demokratin ska vi ta vara på och inte låta någon annan bestämma. Gör Din röst hörd!

Jag har förtroende för Socialdemokraterna och det har jag i kommunen, landstinget, riksdagen och naturligtvis i EU parlamentet!!!

2009-05-20 @ 13:23:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0