Att vara tjej är det ett straff?

image237

Kvinnlig glasmålare från Åfors glasbruk - Är hennes arbete mindre värt än glasblåsarens?

FOTO Ingemar E L Göransson

En av Lunarstorm publicerad undersökning visar att bland 12.000 slumpvalt utvalda ungdomar så förväntar sig tjejerna att ha ett handikapp av att vara tjej och än mer av att vara tjej med invandrarbakgrund. De upplever att könstillhörigheten och ett utländskt klingande namn kommer att försämra deras möjligheter att nå framgång i arbetslivet.

En fullständigt osannolik bild av verkligheten och ett djupt deprimerande resultat om detta speglar hur tjejer upplever svenskt arbetsliv. Att gå in i arbetslivet med en ryggsäck som säger att jag duger inte för jag är kvinna eller för att jag är kvinna men inte född i Sverige måste vara ett sådant motlut att det skulle kunna knäcka vem som helst. Det är också ett totalt misslyckande att 80 år kamp för jämställdhet inte har lyckats bryta ner fördomar och idiotiska förutfattade meningar om halva befolkningen. Att arbetsgivare ger en sådan signal att tjejer är mindre värda (kvinnor har fortfarande inte 100 % av männens löner för jämförbara arbeten) är över gränsen för vad som är tolerabelt. Det är också en signal till oss män att bättre ta upp kampen för jämställdhet och rättvisa mellan könen.

När Svenskt Näringsliv i förra veckan sökte stoppa Handels avtal som just hade en inriktning på bättre villkor för kvinnorna i lågavlönade jobb inom servicesektorn så ingrep manschauvinisterna på Blaiseholmen och gjorde vad de kunde för att förhindra Handels och svensk handel att underteckna avtalet som man var överens om. Likaså varje gång Kommunals kvinnor kräver bättre löner för sina medlemmar som är lågavlönade kvinnor i huvudsak så skriker manschauvinisterna att det har vi inte råd med.

Men, handen på hjärtat, när mansdominerade yrken på Saco eller TCO sidan kräver ordentliga lönelyft är det inga sådana problem som möter eller när direktörsadeln höjer sina löner, arvoden, fringisar eller bonusar så är det sund lönesättning och helt rättvist. Könsordningen och könsmakten är tydlig och den är inte mindre deprimerande att se.

Jag skäms som man för att det ser ut så här. Jag skäms som far till en älskad dotter som kanske upplever verkligheten som tjejerna på Lunarstorms attitydundersökning. Jag blir förbannad när jag ser att inget händer och jag blir rasande när näringslivstopparna gör allt för att förhindra en rättvisare ordning.

Kort sagt, förlåt uttrycket, fan att det ska se ut så här 2007 att 9 av 10 tjejer upplever att vara tjej och att vara tjej med invandrarbakgrund är ett handikapp och en belastning gör mig förtvivlad.

 Till sist

Mona Sahlin har förpassat räknenissen sifferdemokraten Per Nuder till en del av socialdemokratin där han inte kan utöva något avgörande inflytande. Det går inte undvika att bli alltmer imponerad av Mona Sahlins kraftfulla och målmedvetna politiska uppträdande. Mitt parti börjar leva upp på nytt!

Det blev Modo som blir LHC motståndare i SM-finalen. Vem kunde tro det och vilket möte det kommer att bli. Klassikern Modo möter det nya och alltmer överraskande LHC.

Lyssna på den osannolika talangen Joss Stone som den 12 mars släppte sin tredje CD. Den blott 19-åriga sångerskan är det bästa som hänt rocken sedan Janis Joplin. Vilken röst, vilken närvaro!

 

www.kulturochpolitik.se


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Jag har ju varit kritisk till Sahlin som partiledare inom s, men hon började bra med att sortera bort Nuder, om hon nu verkligen gjort det och står fast vid det om de återkommer 2010. Då finns det hopp om att hon blir bättre än jag föreställer mig - fast jag är inte övertygad än.

2007-04-02 @ 22:44:47
URL: http://!http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Ingemar E L Göransson

Jag känner en optimism om mitt parti som jag inte känt på ett årtionden. Bara det att Mona Sahlin har vågat utmana Perssons pojkar på detta uppenbara och nästan provokativt tydliga sätt känns befriande. hoppas nu att makten i partiet flyttas från riksdagsgruppen till partiet och därmed politiken blir mindre förvaltande och mer ideoligisk politik och visioner om ett bättre samhälle än ett bevrande av det som är.

2007-04-02 @ 23:02:04
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0