"Vi för kriget mot tåget"

"I´m fascinated by the demise of the major record companies. I love the way they´re committing suicide.

I never thought I would live to see this and I hope live long enough to attend every one of their funerals."

 

"De blev fullständigt tagna på sängen. Rullade lättjefullt vidare i sina välkända gamla hjulspår och missade helt det digitala tåget."

 

Två citat från de senaste veckorna. Två citat som bra beskriver det paradigmskifte som pågår inom musikbranschen. Citaten beskriver också hur allt fler ser på skivbolagen som kulturlivets dinosaurier, på utdöende och vars epok är över. Musiken lever men den hittar nya kanaler att nå sin publik.

 

Det första citatet är från en intervju med Al Kooper, den närmaste legendariske amerikanske organisten, sångaren, låtskrivaren och in-house producenten på amerikanska Columbia. Kooper har 50 (!!!) år i rockbranschen allt från The Blues Project, Blood, Sweat & Tears över producerande och låtskrivande och egna grupper och spelningar över hela klotet. Citatet är f.ö. hämtat från Record Collector no 351 (juli 2008).

 

Det andra citatet kommer från Sv. Musikerförbundets förbundstidning Musikern (2/2008) och det är Kjell Arvidsson som skriver detta i en artikel med den lämpliga rubriken Skivbolagen som försov sig. Arvidsson är inte nådig i sin kritik av skivbolagen och jämför med hur notförlagen bemötte fonografen för drygt 100 år sedan.

 

Sanja Tandan i sin tur menar att skivbolagen inte bara hoppade på det digitala tåget försent utan också började för krig mot tåget. Nu är inte Tandan vem som helst i skivbolagsbranschen utan tidigare vd för Warner Music. Alltså en av bolagens främsta företrädare i Sverige som så här kritiskt ser på det som skedde på 1990-talet och som kom att bädda för nedladdningsexplosionen.

 

Idag är det inte bara Al Kooper som vällustigt iaktar skivbolagens dödskamp utan artister Radiohead och Prince erbjuder nedladdning. Bruce Springsteen släpper 4 spår från Göteborg nu på onsdag på sin hemsida. Bossen släppte för övrigt redan 2005 Devils & Dust-singeln för fri nedladdning på nätet. Jag skrev om detta redan då.

 

Så, skivbolagens begravning hinner nog Al Kooper med innan hans tid är ute.

 

För övrigt…..

När jag var i London för några veckor sedan hade jag några timmar över och åkte upp till Camden Town för att strosa och kanske shoppa lite. Numera finns tyvärr inte gamla Rock On kvar där man kunde finna allt och lite till i vinyl och senare även CD.

 

Men Camden Market och Camden Lock vid Chalk Farm Road är fortfarande ett Eldorado för den som letar efter intressant musik. Dessa två CDr-plattor hittade jag där för en 50-lapp styck:

 

Neil Diamond Live At Croke Park, Dublin

Hela koncerten från juni med den drygt 70-årige Diamond. Inspelad i publiken men med en helt okay ljud än vad man förvänta sig av denna typ av inspelning. Men framför allt en helt fantastisk koncert och det förlåter det tekniska tillkortakommandet. Jag har lyssnat gång på gång på dessa drygt två timmar som är helt förtrollande. Neil Diamond har fått ett djup och en skaparglädje som han saknat under 20 år.

 

Leonard Cohen Live At The Sony Center, Toronto

En inspelning av en brilliant konsert med ett lika utmärkt ljud. Uppenbarligen tagit från mixerbordet för ljudkvaliteten är nästan helt perfekt. Musiken likaså. Cohen är så cool och så makalös så att recensenten Jane Stevenson skrev att man ville gråta av lycka. Jag har lyssnat på och läst Cohen ända sedan 1960-talets första plattor och diktsamlingen Beautiful losers. Men jag kan inte påminna mig att jag upplevt honom så nära så under huden varande som i den här inspelningen.

 

Var man kan hitta dessa har jag inte en aning. Jag köpte dom som sagt av en tjej på marknaden på Camden Lock.

 

Synpunkter på detta inlägg (om du inte vill kommentera här) kan du om du vill skicka på [email protected]


www.kulturochpolitik.se

www.ordochkultur.se


Kommentarer
Postat av: Rolf Green

Umphreys McGee är ett band som gillar den nya tidens möjligheter.Dom erbjuder prenumeration på sina konserter via podcast. Jag tycker att Umphreys McGee låter som Chicago,Blood,Sweat & Tears.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0