Ny hemsida för kultur och kulturpolitik

Det diskuteras på tok för lite kulturpolitik i Sverige idag. Ingen verkar observera att borgarna hotar med en ren kulturskymning. Moderaterna och alliansen vill dra bort statsmedlen exempelvis till folkbildningen, Stadsteatern i Stockholm skall inte få spela annat än barnteater för att inte konkurrera med de kommersiella privatteatrarna. Kulturrådet hotas av nedläggning av borgerligheten och den fria entrén till de statliga museerna kommer att tas bort.

Det behövs en kulturdebatt, men var finns den? Det är så så tyst.

Inför valet kommer säkerligen inte kulturpolitiken bli så speciellt uppmärksammad utan det blir av naturliga skäl plånboksfrågorna, men för den skull får inte kulturpolitiken glömmas bort.

För att om än lite bidra till detta så har jag köpt en egen domän www.kulturochpolitik.se och den har startat i dag. Tanken är och målsättningen är att få igång en levande debatt. Ett antal kulturpersonligheter har lovat att bidra med inlägg och förhoppningsvis även aktiva kulturpolitiker vill också bidra till en levande debatt om kulturen och dess framtid.

Så, så snart jag har ett gäng inlägg så startar debattsidan. Hoppas du vill bidra!

Men det innebär inte att jag kommer att lägga ner min blogg - jag fortsätter!

Kommentarer
Postat av: RS

Varför inte komma till bloggträffen den 21 januari och träffa bloggare och berätta om kulturochpolitik-sidan?
http://www.kulturbloggen.com/2006/01/bloggtrff_lrdag.html

2006-01-10 @ 20:29:40
URL: http://kulturbloggen.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0