Måleri, Lou Rawls och högerns politik

32226-51

En sommaridyll i Stockholms skärgård

FOTO: Ingemar E L Göransson


Att måla är nödvändigt


Jag kommer inte att göra detta igen. Det här är sista gången och jag får en massa hjälp av barnen. Nästa gång får det bli en yrkesman som gör jobbet om så där 8-10 år.


 

Vad pratar jag om; jo, jag målar om huset. Det är 8 år sedan sist och det är 8 år längre in i medelålder med full fart mot ålderdomen. Nästa gång kåken skall ges ny färg och underhåll då är undertecknad farligt nära pensionsåldern.


 

Det är inte utan man funderar när man står uppflugen på skakig ben tre-fyra meter över moder Jord om det är vettigt att göra så här. Att med darrande knän och ben måtta med pensel och samtidigt hålla i en stege och en halvfull färgpyts. Är det vettigt när det finns yrkesfolk som gör det på en femtedel av tiden och till en rimlig kostnad.


 

En målare skulle kanske ta 5.000 kr för att göra hela jobbet och då blev det gjort på några dagar. Själv har jag hållit på nu i snart tre veckor, lite varje dag och tomten ser ut som ett bombnedslag.


 

En yrkesman med kvitto skulle kanske måla kåken för 8-10.000 med material och allt. Vita pengar, kvitton och ett förstklassigt yrkesjobb. Nästa gång blir det så, då ungarna är utflugna Gud vet var och jag är nära, nära pensionen.



Upptäck Lou Rawls - En jazzens stora 


En av jazzens största
sångare lämnade oss i vintras. Jag skrev då några korta rader om honom; Lou Rawls. Varför jag återkommer beror på att för några veckor sedan släppte Capitol en samling med det bästa från hans år under 1960-talet på den klassiska etiketten Capitol. En etikett som även hade Frank Sinatra och Nat ”King” Cole.


 

Lou Rawls rörde sig mellan genrer på ett sätt som ingen av hans kollegor på bolaget gjorde. Medan Sinatra och Cole rörde sig mellan jazz och easy listning så grävde Rawls även ner sig i bluesens värld också. Han hade också en bakgrund med samarbete med geniet framför andra Sam Cooke och var väl hemma i gospelns värld.


 

Född 1933 på Chicagos South Side och med en karriär som började redan i slutet av 1940 men som kom att få sin mest lysande kraft under 1960-70-talen. Hans mjuka mörka röst och hans val av socialt medvetna texter kombinerat med vanliga jazz, soul och easy listning och inte minst utflykter i bluesens värld blev Lou Rawls en viktig del av den svarta medvetenheten och identiteten i USA under de här åren.


 

Hans version John D. Loudermilks ”Tobacco Road” är i dag en klassiker i sin beskrivning av livet i ghettot Likaså dess parallell ”Dead End Street” med sin ofrånkomliga monolog.


 

Lou Rawls var även en vänlig själ som efter ett mail från undertecknad skickade både ett signerat foto, ett vänligt brev och senare en personligt signerad julhälsning.


 

Den som inte lyssnat på Lou Rawls kan testa några av de nedan förslagna CD:na.


 

Live (Capitol USA 1966) CD av tveksamt ursprung som jag hittade i USA. Innehåller bl.a. ”Southside Blues” och ”Tobacco Road”


 

Too Much! (Capitol USA 1966) Även denna CD av tveksamt ursprung som jag hittade på samma loppmarknad på Manhattans Eastside. Härligt bluesig platta med bl.a. studioversionen av ”Dead End Street”.


 

The Philly Years (Repertoire Tyskland 1994) En utmärkt samling av Rawls silkesmjuka inspelningar från 1970-talet.


 

Live (Right Stuff USA 1994) Inspelad 1978 med en show som är lika delar philly-soul och jazz.


 

Live at The Century Plaza (Rebound USA 1994) en 1990-talskonsert som visar att fortfarande här är Lou Rawls alldeles lysande sångare.


 

The Best Of Lou Rawls The Capitol Jazz & Blues Sessions (Capitol USA 2006) En utmärkt sammanfattning av Rawls mest kreativa period under 1960-talet.



 

Till sist…….


 

……...Det är helt bedrövligt hur ungdomar behandlas av arbetsgivarna i samband med sina sommarjobb. Löner som är ett skämt, arbetsvillkor som strider mot lagen; hot mot ungdomarna; inga raster; alltför få har anställningsbevis osv. Katalogen med brott och utnyttjande av ungdomarna är häpnadsväckande och upprörande. Kom inte och säg att inte facket behövs som en del nyliberaler och högersympatisörer till Reinfeldtalliansen.


 

………VM i fotboll slutade där många hade tippat men bara till hälften. Frankrikes tillvaknade var kanske VM:s mest glädjande sensation och Zidanes uppvaknade gjorde honom till VM:s bäste spelare.


 

………Högerkommentatorer på LOs valblogg vill införa en a-kassa på socialbidragsnivå och ta bort anställningsskyddet i LAS. Jo, det alliansfäderna inte vågar säga för fotfolket fram.


 

 Besök gärna min hemsida www.kulturochpolitik.se

  

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Jösses, du måste väl inse att Alliansen och allmänna högersympatisörer kan ha avvikande åsikter? Men det är ju alltid roligt med konspirationsteorier...

Jag tycker det är konstigt beteende att ta upp frågan vinklat här istället för att bemöta kommentarerna i din blogg.

2006-07-12 @ 00:32:30
Postat av: Gunnar

För att förtydliga till eventuella läsare kan jag ju inflika att min idé om a-kassa är att det ska finnas ett grundläggande skydd för alla som är skattefinansierat, i nivå med socialbidrag ungefär.

De flesta kommer dock vilja ha mer när de blir arbetslösa och är då fria att teckna (troligtvis statlig) arbetslöshetsförsäkring på upp till 80%.

Men det är Min åsikt. Jag är inte medlem i något politiskt parti och kan därmed knappast betraktas som "fotfolk". Alliansen föreslår inget i den här stilen, utan vill bara sänka ersättningsnivåerna något. Anställningstryggheten vill de (dessvärre) inte heller röra som det ser ut nu.

2006-07-12 @ 00:39:45
Postat av: apa tycka, apa skriva

Genom sig själv känner man andra. Eftersom ungefär alla vänsterbloggare och -kommentatorer är partifunktionärer eller LO-anställda eller eljest följer partilinjen så måste det förstås vara så på "högersidan", denna enhetliga grupp, också.

2006-07-12 @ 01:27:50
Postat av: apa tycka, apa skriva

Genom sig själv känner man andra. Eftersom ungefär alla vänsterbloggare och -kommentatorer är partifunktionärer eller LO-anställda eller eljest följer partilinjen så måste det förstås vara så på "högersidan", denna enhetliga grupp, också.

2006-07-12 @ 01:28:09
Postat av: Ivar

Nämen hej, Ingemar!
Högerns fotfolk?!? Jag är en helt vanlig medborgare som tröttnat på Göran Persson o Co. Har aldrig betraktat mig som höger utan snarast socialliberal, om man nödvändigtvis vill sätta en stämpel i pannan på mig istället för att bemöta mina argument. Om du läst på din historia så borde du veta att liberalismen inte är någon "högerrörelse".

2006-07-12 @ 08:09:26
Postat av: Ingemar E L Göransson

Så vitt jag vet är dessa tre kommentatorer djupt aktiva på LO:s valblogg och där propagerar för att väljarna skall välja Reinfeldts allians i det kommande valet. Jag borde veta detta eftersom undertecknad är en av LO:s bloggare.

Diskussionerna finns ingen anledning att kommentera här. det är inte den här bloggen till för men läsaren är välkommen att följa de tre borgerligt sympaiserande kommentatorenas kamp mot de inbillade och ev verkliga partifunktionärena ochh LO-anställda.

2006-07-12 @ 23:07:22
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se
Postat av: Gunnar

"Diskussionerna finns ingen anledning att kommentera här."

Man kan då fråga sig varför du kommenterar diskussionerna här.

2006-07-13 @ 12:02:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0