"Det finns en värld utanför Verona"

eliasson

Jan Eliasson valtalar i fredags i Malmö

FOTO Ingemar E L Göransson


Stavas solidaritet med stort eller litet s. Så formulerar utrikesministern och förre ordföranden för FN:s generalförsamling Jan Eliasson son politiska ideologi. Det gäller hur man ser på solidariteten med folken i världen som lever ett väsentligt sämre liv än vi välmående europer. !,2 miljarder människor har exempelvis inte rent vatten vilken skapar inte bara grogrunden för sjukdomar som dysenteri men också orsakar konflikter och krig.


 

Jan Eliasson är en karismatisk diplomat som blev politiker och något i dag så ovanligt som en politiker med passion för det han gör och det han tror. Eliasson har vanan att citera Shakespeare ur Romeo och Julia; ”There is a world outside Verona” – det finns en värld utanför Verona.


 

Det finns också en värld utanför Sverige, Norden och Europa vilken är något som har saknats under valrörelsen. Perspektivet om en omvärld har inte fått plats och solidariteten har t.o.m. hos socialdemokratin har oftast inskränkts till sifferexercis kring ersättningsnivåer i a-kassan och socialförsäkringssystemet. Världen utanför Verona har inte fått plats i valrörelsen utan det har varit ett av nationalstaten begränsat perspektiv.


 

Idag går vi till val. Svenska folket har rätten att säga sitt och ingen blir varken misshandlad eller mördad för detta. Vi har en rättighet som miljoner skulle ge allt för att få – demokrati. Samtidigt så låter vi vårt perspektiv begränsas av att vi inte stavar solidaritet med stort S. Eller….?


 

Sten Andersson har avlidit vid 83 års ålder. Sten var en annan politiker med engagemang och passion för det han gjorde. Hans tid som utrikesminister satte tillsammans med Olof Palmes internationalism Sverige som en betydelsefull deltagare i det internationella fredsarbetet. Sten Andersson var under sina sista år en kritiker av den utrikespolitik som Göran Persson bedriv exempelvis i Palestina-Israelfrågan även om Sten var ganska tystlåten med den. Läs gärna Aftonbladets ledare idag om Sten Anderssons betydelse.


 

Det blir ett stort tomrum efter Sten Andersson.


 

Till sist……


 

………Linköpings lillfuhrer Jonas Andersson m.fl. nazister har häktas misstänkt för försöket ett bombattentat mot en villa i Linköping i fredags. Är det inte dags att låsa in nazi-packet nu och slänga bort nyckeln i ett antal år?


 

feelgood


,,,,,,,,,,,,Det engelska pub-rockbandet Dr.Feelgood:s första platta ”Down By The Jetty” har släppts i en utökad version. Innehåller både mono och en tidigare ej utgiven stereoversion av ursprungs-LP:n samt ett antal outtakes. Fortfarande samma hetta och attityd som då 1975. Väsentligt köp!


 

Besök gärna min fotoblogg och givetvis hemsidan!


Kommentarer
Postat av: Melcher Claësson

Bravo! Ditt omdöme "Jan Eliasson är en karismatisk diplomat som blev politiker och något i dag så ovanligt som en politiker med passion för det han gör och det han tror." är, tycker jag, inte bara helt riktigt, utan också i högsta grad något att ta fasta på i den internationella politiken. Jag tror att om just han skulle utses till någon sorts global ledare för utvecklingen av det jag brukar kalla en försonande, mild och humoristisk WORLD PEACE, LEVEL 2 skulle det konkret minska lidandet för miljoner undertryckta, fattiga, idag outbildade eller lögninformerade undersåtar. Även affärslivet skulle må bra av en vänskaplig global fred mellan folken, särskildt om alternativet är allt mer minskande global solidaritet, ökande primitiv rädsla för konkurrens från människor med karikerade yttre drag och i förlängningen ett ödeläggande krig mellan världsdelar. Jan Elisassons kombination av varm optimism, energi, genomslagskraft och rättfram viljestyrka är omistlig i världspolitiken och bör ges en fortsättning.

2006-09-19 @ 13:10:14
Postat av: Gunilla Hasselberg

Hej

Jag skickar två texter

Det första är en insändare jag skickat till bl. a. DN, den var med i DN i torsdags, något förkortad.
Det andra är ett mail jag skickade ut till ett antal organisationer.



Är global solidaritet en utopi?

Vad har vi människor för ideal? Vilken framtid drömmer vi om för våra barn och barnbarn?

Hur tänker vi att vårt samhälle ska se ut? Har vi några idéer om det?
Jag tror att alla har visioner, alla har drömmar, alla längtar efter en bättre, mer rättvis värld.

I politiken däremot, där tycks politikerna tro att vi alla är egoister, att alla röstar på det parti som erbjuder de förmånligaste villkoren. Ungefär som om det är en hemförsäkring de försöker sälja, inte en vision om en bättre värld.

Min vision ser ut så här: Rättvisa och global solidaritet. Jag längtar efter en värld där vi alla bryr oss om varandra. Jag vet att många gör det redan, men i Sverige lämnar vi ut flyktingar till tortyr. Vi låter hemlösa frysa ihjäl på gatorna. Vi letar inte reda på försvunna barn.
När vi inte ens längre bryr oss om de människor som finns alldeles nära oss, hur lite tänker vi då på dem i andra länder?

Jag vill starta ett nytt politiskt parti, Global Solidaritet.

När jag var barn, och fick se bilder på svältande och sjuka barn i andra länder så blev jag väldigt upprörd. Jag förstod helt enkelt inte att de vuxna inte gjorde något. När jag själv blev vuxen var jag redan så nedslagen och hade fått en känsla av maktlöshet inför vad som pågick.

Nu har jag bestämt mej för att börja göra något åt saken, nu när jag själv har fått både barn och barnbarn.
Jag orkar inte längre leva med den kunskapen att vi i västvärlden berikat oss genom västvärldens imperialism och genom utnyttjandet av jordens ändliga resurser.

Jag vill att partiet Global Solidaritet ska arbeta för en fredlig övergång till ett annat system och en annan fördelning av jordens resurser, till en värld där inte längre någon ska behöva dö av svält, där alla barn ska kunna gå i skolan, där alla ska ha tillgång till näringsrik mat, rent vatten, frisk luft, ett eget hem.

Jag tror att politiker är rädda för att erbjuda en lösning som innnefattar att vi kanske blir tvungna att sluta överkonsumera i västvärlden. Politikerna är ju så vana att locka väljare med enbart erbjudanden om bättre villkor. Jag tror att vi människor mår bättre av att veta att alla människor på jorden får ett värdigare liv, och att vi då inte nödvändigtvis behöver köpa modekläder till oss själva för tusentals krionor i månaden. Kläder som i många fall är sydda av barnarbetare.

Jag vill också att partiet ska verka för en öppnare värld där människor inte ska bli dåligt behandlade pga hudfärg, klasstillhörighet, kön, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning, funktionshinder eller ålder.

Vi pratar om rasism, men när vi gör det nämner vi sällan de stora sambanden. Rasismen har installerats hos oss av de imperialister som lade under sig världen utanför Europa som sina kolonier. Det var ett sätt för dem att försöka rättfärdiga den dåliga behandling de utsatte alla människor för, som inte var av europeiskt ursprung.

Min vision på längre sikt är en värld med öppna nationsgränser, där alla världens länder ingår i en federation av stater som samarbetar för fredliga lösningar på alla konflikter.

Jag vill gärna att ni som är intresserade av denna tanke, att starta ett nytt politiskt parti, tar kontakt med mej.

Hälsningar

Gunilla Hasselberg, Skarpnäck, Stockholm, [email protected]

Skarpnäck den 10 februari 2007


Hej

Jag tar nu initiativet till grundandet av ett nytt politiskt parti i Sverige. Avsikten är att partiet skall ställa upp i nästa val, år 2010.

Partiets namn: Global Solidaritet

Partiets mål: Göra slut på orättvisor och förtryck i världen.

Jag tror att vi har kommit till den punkten i historien där detta skulle vara möjligt att genomföra.

Vi i västvärlden orkar inte längre leva med den kunskapen att vi berikat oss genom västvärldens imperialism och genom utnyttjandet av jordens ändliga resurser. Det kapitalistiska systemet är inte hållbart i längden.

Partiet Global Solidaritet ska arbeta för en fredlig övergång till ett annat system och en annan fördelning av jordens resurser, till en värld där inte längre någon ska behöva dö av svält, där alla barn ska kunna gå i skolan, där alla ska ha tillgång till näringsrik mat, rent vatten, frisk luft, ett eget hem.

Partiet ska också verka för en öppnare värld där människor inte ska bli dåligt behandlade pga hudfärg, klasstillhörighet, kön, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning, funktionshinder eller ålder.

Min vision på längre sikt är en värld med öppna nationsgränser, där alla världens länder ingår i en federation av stater som samarbetar för fredliga lösningar på alla konflikter.

Jag vill gärna jobba för dessa mål. Min drivkraft är helt enkelt att jag är trött på att se allt elände i världen och att det är på tiden att vi gör någonting åt det nu meddetsamma. Jag önskar att alla som delar samma vision kan börja samverka med varandra. Jag vet att det finns många organisationer med liknande mål, och jag hoppas att ni som är aktiva i dessa organisationer ska inse fördelen med att skapa ett politiskt parti som en plattform för det fortsatta arbetet.

Det första steget är att samla ett antal peroner som vill vara med om bildandet av Global Solidaritet som politiskt parti. Nästa steg är att utarbeta ett partiprogram och att värva medlemmar till partiet.

Ni som skulle vilja vara med och utarbeta dessa planer och deltaga i grundandet av partiet Global Solidaritet, maila mej, så ordnar jag ett möte.

Hälsningar

Gunilla Hasselberg

2007-02-25 @ 22:31:10
Postat av: Hanna

Han felciterar väl Shakespeare, är det inte ?There is No World Without Verona?s Walls? Romeo säger?

2007-07-20 @ 10:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0