1,6 mm från döden

För några dagar sedan dog sex personer och många skadades när två bussar krockade med varandra utanför Uppsala. En tragedi som skedde i dåligt och moddigt väglag. En egentligen onödig tragedi. Givetvis kan man kritisera vägen söder om Uppsala (har kört den själv några gånger) och säga att den i kombination med dåligt väglag är orsaken till att 6 människor fick sina liv avslutade i förtid.


Den 1 november förra året var vägen mellan Arlanda och Stockholm en mardröm. Natten då trafiken stod still och olyckorna var legio. En av huvudorsakerna var utländska långtradare med usla däck men det fanns även många svenskregistrerade tunga fordon som inte kunde ta sig fram på slät mark på grund av halkan. Eller rättare på grund av usla däck som inte gav något väggrepp.


Ett tungt fordon i Sverige behöver bara ha 1,6 mm mönsterdjup medan en personbil krävs att ha minst 3 mm. Inte bara det mellan 1 december och 1 april är personbilar tvungna att ha dubbdäck eller speciella vinterdäck för att få köra. Detta medan ett tungt fordon kan åka på 1,6 mm rullmönstrade däck (dvs. däck med ett mönster som enbart löper längsmed däcket slitbana).


Jag jobbade som lastbilschaufför under nästan 20 år och om det var något som åkarna sparade på så var det däcken. Det billigaste däcken köptes in och slets ut så långt det var möjligt oavsett väglag eller årstid. Jag skulle vilja påstod, eller vågar påstå att det inte är bättre idag då konkurrensen är större än någonsin i åkeribranschen.  Det sparas på däcken fortfarande och inget kommer åkarna att börja agera annorlunda då min erfarenhet efter alla i år i åkeribranschen (oavsett bussar eller lastbilar) så är åkare det snålaste form av entreprenörer som finns.


Det måste faktiskt till lagstiftning för att förhindra händelser som i Uppsala eller att tunga fordon inte kan röra sig på släta backen. Lagstiftaren, dvs. regering och riksdag, måste ställa krav på minst 3 mm mönsterdjup och ordentliga vinterdäck på även tunga fordon för att förhindra katastrofer och tragedier som den utanför Uppsala i veckan.


Transportarbetarförbundet jobbar aktivt för bättre trafiksäkerhet. Det var när jag körde en evig strid med åkarna om bra däck eller inte men oftast var det svårt att vinna den lokalt då åkarna har lagen på sin sida; 1,6 mm och inga krav på vintermönster.


Vågar högerregeringen göra något åt det här nu efter den gångna vintern eller lägger sig den död hund för åkeribranschen som tyvärr tidigare regeringar har gjort.

 

Till sist


LHC har vaknat - slutspelet fixat!!!!


Uselt av Djurgårdens s.k. fans att ställa till med kravaller efter förlusten i går kväll! Porta dom från fortsatta hockeyarenor.


Medelklassens våta dröm om egna pigor och drängar håller på att förverkligas ? Regeringen la fram sitt förslag om skatterabatt på ?hushållsnära tjänster? igår. Nu ska arbetarklassens kvinnor och en del män serva Reinfeldt och kompani när de vilar efter ett hårt dags arbete på Rosenbad. Det gamla klassamhället gör comeback.


Kulturdepartementet förslår i en promemoria den 20 februari att inga begränsningar skall finnas för reklam i radio och att TV-reklamen ska få vara upp till 12 minuter per sändningstimme. Undantag kan dock få göras för ännu mer reklam. Så nu kommer blöj, tvål, bank och annan värdelös reklam få ta ännu mer tid av TV-tiden. En positiv sak med det är dock att det blir mer tid för toabesök och kaffekokande.


Fortsatt strul på webblogg gjorde att det inte gått att lägga ut något flera dagar.  Äntligen publicerad efter flera dagar av trassel!! Uselt Webblogg!.

 

www.kulturochpolitik.se

http://ingemarblogg.webblogg.se/fotoblogg

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0