Kommunals avtal är en seger inte bara för alla lågavlönade kvinnor utan hela LO-kollektivet
När Kommunal öppnade sin kongress idag så måste det varit med ett brett leende på läpparna. Kommunal fick ju till sist sitt välförtjänta avtal. Och mer de fick ett avtal som lät deras lågavlönade kvinnor ta igen lite av det de ligger efter med gentemot männen. Bara det faktum att kvinnorna på arbetsmarknaden bara har 86 procent av männens löner är ett ok som hänger över möjligheterna till lika lön för lika arbete.
Kommunalarna tar tillsammans med Handels och HRF ett steg mot mer rättvisa löner och en utjämning mellan kvinnor och män inom samma jobb. Det är bara att gratulera LO och LO:s strategi för att nå en bättre balans mellan män och kvinnor när nu deras avtalsstrategi så här långt faktiskt varit en framgång och det mödosamma arbetet att knapra in på orättvist satta löner utifrån kön ger resultat.
Läs själv här vad Kommunal skriver på sin hemsida.
Grattis Kommunal till en välförtjänt framgång!
Del tre i serien om popsingelns gyllene år:
1963 var året som började som en fortsättning på 1962 års popsingelns gyllene år och slutade med merseybeat och brittiska invasionens otroliga genombrott på popmusikscenen som förändrade allt totalt. I England skedde det redan under våren och sommaren medan i USA kom genombrottet i december.
Här är några av de singlar som faktiskt var stora detta år eller hade betydelse för exempelvis mig som tonårig skivköpare. Alla videos är länkar till youtube som vanligt. Bildillustrationer kommer från min egen digitala samling av bildomslag.
Jack Nitzsche The Lonely Surfer (Reprise)
Producentgeniet som var I mångt och mycket en nickel till Phil Spectors framgångar. I den här solosingeln som rörde sig på de nedre delarna av USA-listan. Helt brilliant där basen är huvudinstrumentet och hela låten blir en 2,5 minuters soundtrack.
Frankie Laine Don´t Make My Baby Blue (Columbia)
En hyfsad stor hit på USA-listan. Croonern Laine (stor redan på 1940-talet) gör en första klassens poplåt skriven av Jerry Goffin och Carole King. En klassiker.
Jackie DeShannon Needles & Pins (Imperial)
Jackie DeShannon When You Walk In The Room (Imperial)
Två singlar som borde ha varit monsterhits men inte blev det. The Searchers såg möjligheten gjorde sin klassiska covers och The Byrds hörde den 12-strängade Rickenbackern här och skapade folkrocken. Men Jackie var först!
The Ronettes Be My Baby (Philles)
Phil Spectors mästerverk. Tonårsoperan ultimate. Så lysande, så sexig, så otroligt sensuellt. Brian Wilson säger att det här var världens bästa singel någonsin och den förändrade hans liv.
PS alla ovan nämnda har en person gemensam; Jack Nitzsche som arrangör och producent. Det ni!
Ronnie Hawkins & The Hawks Bo Diddley/Who Do You Love (Roulette)
Kanadensaren Hawkins hade varit med sedan mitten av 1950-talet. Han kompades av sitt band The Hawks som bytte medlemmar lika ofta som underkläder. 1963 gjordes den här inspelningen där Robbie Robertson och några till som sedan blev The Band var The Hawks. Robertson uppfann på den här singeln taggtrådsgitarren speciellt på Who Do You Love. Minst 10 år före alla andra.
Dionne Warwick Anyone Who Had A Heart (Scepter)
Säg Burt Bacharach och Hal Davies. Lägg till världens mest sensuella röst; Dionne Warwick och ett succéformula som fortfarande håller.
Martha & The Vandellas Heatwave (Tamla)
Tamla var synnerligen framgångsrika som fabrik för Detroit soul-pop fabrik. Barry Gordy styrde med järnhand och hans artister gavs förstklassiska låtar från firma Holland-Dozier-Holland.
The Righteous Brothers Little Latin Lupe Lu (Moonglow)
Inga bröder men den bästa vita soul-akten I USA. Lät svart och gjorde bara soul & R&B-låtar. Helt suveräna och den här debutsingeln på Moonglow blev en hyfsad stor hit i USA. Mer skulle komma följande år.
The Shadows Geronimo (Columbia)
Årets Shadowshit? Nja men i vart fall den bästa. Låter som ett soundtrack och helt i klass med Apache två tidigare.
Bobby Vee The Night Has A Thousand Eyes (Liberty)
Bobby Vee ersatte Buddy Holly på den katastrofala vinternturnén 1959 (Buddy Holly, Richie Valens och Big Bopper dog I en flygkrasch). Vee fick sedan ett antal stora pophits varav i mitt tycke The Night Has A Thousand Eyes sammanfattar det oskyldiga 1960-talets första år. Video är så tidstypiskt och faktiskt från 1963, troligtvis från filmen popfilmen Just For Fun där låten ingick.
Chantay´s Pipeline (Dot)
Den ultimata surf-hiten och det ultimata Fenderspåret. Atmosfär, spänning och helt oemotståndligt mästerverk. Gruppen kom från Santa Ana i Kalifornien och det här var deras enda kontakt med berömmelsen. Men vilka två minuter.
Lesley Gore It´s My Party (Mercury)
1963 års och de facto en av 1960-talets bästa tjejpopsångerskor. Utmärkta självskriva låtar, utsökta produktioner av jazzguryn Quincy Jones faktiskt! Följdes upp av ett antal ytterligare under 1963; Judy´s Turn To Cry, You Don´t Own Me den första feministlåten någonsin, och She´s A Fool.
The Kingsmen Louie Louie (Jerden)
Här börjar den amerikanska punken sin historia. Där uppe i nordvästra USA bildades under 1963-64 mängder av tonårsband och först att få en hit var The Kingsmen. De var inte bäst, sällan med deras cover på Richard Berrys R & B flop Louie Louie blev en klassiker som fortfarande drar in stora pengar till sin upphovsman. Även om han fick fightas för sina rättigheter. Han var ju svart gudbevars.
Michael Cox Stand Up (HMV)
Producenten Joe Meek hade det lite motigt 1963 med bara några små-hits bara men i Sverige blev den här singeln på vårvintern 1963 en av de stora. En utmärkt poplåt och en fullträff från Meek. Ingen annan hörde den och Michael Coxs berömmelse på popscen var kortvarig. Men han turnerar fortfarande i England som Michael Jones.
Elvis Presley (You´re The ) Devil In Disguise (RCA)
En av Elvis absolute bästa 60-talssinglar. En stark låt, en utmärkt produktion och ett spännande tempobyte gjorde den till det årets Elvis no. 1
The Beach Boys Be True To Your School (Capitol)
En av BB mindre kända singlar men av de bästa. Sammanfattar hela den amerikanska tonårskulturen, skolan, tjejen, bilen och solen i Kalifornien. Se upp med LP-versionen för den är så seg jämfört med singelversionen.
Jet Harris & Tony Meehan Diamonds (Decca)
Harris hade fått sparken från Shadows för att han var stökig och krökade för mycket. Hade heller inte svärmorsutseendet som fjanten Cliff Richard ville ha. Meehan hade tröttnat och de två kompisarna slog sig samman och spelade in Jerry Lordans låt Diamonds som blev en succé. En utmärkt grym instrumentalare som följdes upp av den lika så bra Scarlett O´Hara, men sen var det slut. (Kolla bara det ljuvliga svenska bildsomslaget!)
Marvin Gaye Pride & Joy (Tamla)
Den utmärkte och plågade låtskrivaren Marvin Gaye började få hits redan 1962. Genombrotten kom 1963 med bl.a. den här gospelinfluerade inspelningen. Men har man vuxit upp med en metodistpastor till far så. Sedan att pastorn skulle skjuta sin ogudaktige son är en annan och sorgligare historia. (OBS! Ett annat bildomslag)
Lou Christie Two Faces Have I (Roulette)
En sagolik röst, bra låtar, falsettsång och se där en miljonsäljare I USA. Christies karriär fortsatte sedan ända fram till idag. En bra sångare hittar alltid jobb. Årets Four Seasons-låt faktiskt.
Bob Dylan Blowin´ In The Wind (Columbia)
Kom egentligen inte som singel utan det var Peter Paul & Marys lama version som blev världssuccén. Dylan var inte intresserad och skivbolaget vågade inte. Men skivbolaget släppte en promo-45 med Blowin´ In The Wind 1963 så den platsar här i alla fall.
The Beatles I Want To Hold You Hand (Parlophone)
Merseybeat, British invasion; här är det dags nu förändras allt. Resten är historia. Popmusikens historia förändras den 29 december 1963 då I Want To hold Your Hand släpptes av Capitol ? bolaget som hade dissat Beatles innan. 10.000 singlar såldes per timma och slutsiffran blev otroliga 5 miljoner ex!!
FOTO Ingemar E L Göransson
www.kulturochpolitik.se