Skattefuskande småföretagare och fega borgare

Jag vill påstå att borgerliga bloggare är rent förbaskat fega. I min förra blogg citerade jag Skatteverkets undersökning som visar att småföretagare skattefuskar för otroliga 133 miljarder per år. Av det är 52 miljarder som är rena svartjobb. Vem som helst, alla blir upprörda och förbannade. Inte minst eftersom det stämmer så illa med den bild som småföretagarnas egen agitation och retorik ger för handen. Alla utom nyliberalismens vasaller som annars skriker sig blå och drar ut i strid så fort en politisk motståndare går mot röd gubbe. Och var är regeringen Reinfeldts moraliska indignation?


Enligt småföretagarna själva och deras försvarsadvokater  är det ingen som ens kan tänka sig att skattefuska eller fiffla. Eller att på något sätt göra något som liknar den bild som skatteverkets rapport visar på. Tvärtom att bara tänka att så skulle ske är inget annat än förtal av de arma småföretagarna. Den moraliska glorian måtte klämma rejält om man ser till verkligheten som Skatteverket presenterade.


I min förra blogg uppehöll jag mig vid detta. Jag inbillade mig eller trodde att de alla nyliberala bloggare som sjunger småföretagarnas lov i vart fall skulle kommentera. Men inte ett ljud, inte en rad av kritik mot Skatteverkets rapport, inte de sedvanliga höga tonerna om vänsterns förföljelse av de utsatta småföretagarna. Det är lika tyst som på de berömda sju dövstumsinstituten från detta annars så snacksaliga gäng.


Förvånande? Ja, men bara på ett sätt. Det är mer alarmerande med tystnaden för den kan bara betyda en sak. Ett tyst medgivande av att Skatteverkets uppgifter är korrekt men också att man tycker det är okay med skattefusk och fiffel för 133 miljarder per år.


Jag vet inte vad man ska säga. Att småföretagarnas organisationer måste börja hålla rent för egen dörr och bland de sina är en fråga om trovärdighet. Det är också en fråga om att om vanligt folk skall ha minsta tilltro till småföretagarna som grupp måste en förändring ske både i sak och attityd.


Kan vi förvänta oss att de sedvanliga nyliberala och borgerliga bloggarna ska kräva hårda tag och slut på myglet som annars är så vanligt oavsett om det gäller en socialdemokrat som har fått en lägenhet eller om det varit en resa där det druckits några snapsar. För handen på hjärtat;  vad är dessa många gånger moraliskt tveksamma om än inte olagliga handlingar satta i förhållande till 133 miljarder i skattefusk och svartjobb?


Till sist.....

Kolla in de gjorda uppdateringar både i Skivboden och de nyupptäckta unika fotografierna från Linköping på tidigt 1920-tal som jag har hittat.


Att lyssna på är Redgum från Australien som var stora där nere på 1970-80-talen. Deras I Was Only 19 är banne mig en av de bästa anti-krigsånger jag någonsin hört! I Europa finns inga plattor med gruppen men på amazon finns en utmärkt samling Against The Grain. Kolla även in videon på youtube.

http://www.kulturochpolitik.se/ 


Kommentarer
Postat av: Thomas O.

Du har fått en utmaning på min blogg.

2007-10-23 @ 20:43:51
URL: http://imponera.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0