11 september, terrorister och statskupp

Idag för 6 år sedan angrepp terrorister New York. Jag satt på jobbet och var på väg hem när jag råkade titta till på en TV-apparat som stod och gick på pressen. Jag var nyanställd på LO och skulle precis gå till tåget för att åka hem. Skräcksynen när det andra flyplanet flög in i det andra tornet på World Trade Center glömmer jag aldrig. Den omedelbara tanken var att det inte kan vara sant, det kan bara inte hända var min omedelbara reaktion.

Vi vet alla vad som blev för reslutat och politiska konsekvenser. USA under president Bush fick en ursäkt till att starta sitt sedan länge efterlängtade krig mot krig. Resultat vet vi dag. USA har grävt ner sig i Iraks ökensand. Med oerhörda mänskliga offer och ett en stat som har förefallet i totalt kaos.


Den 11 september verkar vara ett datum med förbannelse. Den 11 september 1973 störtade en fascistisk militärjunta den folkvalda regeringen i Chile och en veritabel häxjakt på människor med vänsteruppfattningar eller enbart humanister som visdiktaren Victor Jara. En orgie tortyr och mord satte igång och hela Chile dränktes i blod.

Den svenske ambassadören Harald Edelstam kom att spela en hjälteroll när han med sällsynt stort mått av mod och civilkurage när han med risk för sitt eget liv räddade tusentals flyende chilenare från bödlarnas händer.  Edelstam har inte uppmärksammats men nu i år kommer en film, Svarta nejlikan,   om honom och hans kamp för mänsklighet och demokrati med Mikael Nykvist spelande Edelstam. Filmen har premiär på fredag.


Till sist

Bruce Springsteens nya platta Magic finns redan ute på nätet. På något sätt har den kommit ut. Ingen vet hur. Sedan några dagar finns också det möjlighet att provlyssna plattan som är en sällsynt trevlig upplevelse. En dansant och rockig historia där texterna kanske inte är det viktigaste utan festen partyt. En riktig Springsteenfest. Den 2 oktober kommer jag att hänga på låset och köpa Magic.

Hur svenska damlandslaget förlora segern. Helt obegripligt när de dominerade totalt större delen av matchen.



http://www.kulturochpolitik.se/


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Det var ett bra program i P1 om Edelstam för några veckor sedan. Kuppen i Chile borde man tala mer om idag. Jag gissar att den är helt okänd för väldigt många ungdomar.

2007-09-13 @ 00:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0