Allt går att sälja med mördande reklam....


Sidney, Australien 1978. Midnatt på ett hotellrum och svårt att sova. Letar efter en film som är värd att se och hittar "Mannen med den gyllene armen" (The Man with the golden arm) från 1955 som var Frank Sinatras bästa filmroll någonsin. Hans knarkande f.d. fängelsekund Frankie Machine är så otroligt stark i sin närvaro, t.o.m. över en TV-skärm.


Efter ca 10 minuter kommer det första reklaminslaget för att följas av 15 minuter film och 10 minuters reklam och så håller det på. Filmen förstörs av uppstyckningen med den mest infantila reklam. Efter någon timma stänger jag av och finner mig i sömnlösheten och tidsomställningens förbannelse.


Redan idag svär de flesta över reklamavbrotten på TV. TV4, TV5 och alla andra reklamfinansierade kanalers orgier i reklaminslag som förstör och irriterar kommer att nu bli än värre med det förslag som regeringen och kulturminister Adelsohn Liljeroth la i fredags.


I korthet innebär det att reklamen i TV och radio kommer att kunna öka med 30 % vilket innebär att 25 % av TV-tiden på ett dygn nu blir reklam. Infantilismen och dumkulturen blir än mer framträdande med de mest korkade reklam"budskap" mitt i långfilmer och andra program.


TV upphör att ta sitt kulturpolitiska ansvar också därmed att fungera som en folkbildande och intresseväckande distributionskanal för upplevelser och kunskap utan blir enbart en affischtavla för mer eller mindre meningslösa produkter. Vi kommer att tvingas på reklam för blöjor, tamponger, färdiglagad mat, bilar, tvättprodukter osv. i ännu större omfattning. Vinsten är möjligen att vi får mer tid att springa på toa och koka kaffe eller hämta en pilsner utan att förlora något. Filmupplevelsen blir däremot förstörd och vi kan lika gärna stänga av TV och göra något annat.


Public service får också en viktigare roll men med de direktiv som public service utredaren får så lär SR och SvT att kläs av resurser att göra bra TV och radio utan det blir krämarna som kommer att vinna slaget om radio och TV. Bara det faktum att en pålitlig kristdemokrat är ensamutredare, Rose-Mari Frebran, garanterar detta och att public service kommer att bli väsentligt smalare än idag.


Linghem, Sverige 2007. Midnatt hemma. Stänger av TV och sover istället!


http://www.kulturochpolitik.se/


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Jag slutade titta på TV4 när de började göra reklampauser mitt i programmen. Jag stod bara inte ut med reklamen. Sedan flera år tittar jag inte ens på TV:as programutbud.

2007-09-24 @ 20:27:41
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: PIngu

Du har missuppfattat regeringens förslag. Under ett dygn kan sändningstiden för reklam högst omfatta 15 procent av sändningstiden, inte 25 procent.

2007-09-27 @ 00:59:02
Postat av: Ingemar E L Göransson

Ursäkta min felskrivning. det skall givetvis vara 15 %. det var bra att du uppmärksammade detta. Men fortfarande innebär
det att ex TV-reklamen kan öka från dagens 8-10 minuter per timma till 12 minuter och det finns möjligheten att "under vissa förhållande överskrida den längsta tillåtna annonstiden per timma tas bort" (Departementets eget faktablad).
Ökningen av reklamtiden är dramatisk då den är på hela 30 %. Alltså mer tid för kaffekokande, toa-besök men mindre tid för bra TV och radio.

2007-09-27 @ 11:50:37
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0