De tio bästa jazzplattorna Del 2

För en dryg vecka sedan skrev jag om de första fem av de tio bästa jazzplattorna genom åren. Givetvis min egna val så nu är det dags för de fem sista av de tio plattorna.



image367

Frank Sinatra In The Small Wee Hours (Capitol 1955)

Frank Sinatra hade två karriärer. Den första som vokalist Tommy Dorseys orkester på 1940 och sedan en andra karriär som kanske den bäste sångaren i jazz-MOR-bagen. Sinatras förmåga till att vara sentimental utan att bli löjlig är makalös. Den här plattan som kom 1955 är kanske hans bästa i bagen jazz-ballader. En innerlig och ljuvlig platta som andas mörka baren och tung cigarettrök och stort svårmod.


image371

Thelonious Monk Quartet with John Coltrane At Carnegie Hall (Blue Note 2005)

Inspelning av den här legendariska koncerten var försvunnen under många år för att hittas i en felmärkt kartong av en ren tillfällighet i lagret hos Blue Note för några år sedan. En så fenomenal och njutbar inspelning får man leta efter. Här är två av jazzhistoriens största på sitt bästa humör och blir inspirerade av sig på varandra och resultatet blir stordåd.


image370

Stan Getz West Coast Jazz (Nogran 1955)

Jazzen från 1950 och 60-talens Kalifornien är layed-back och cool. Lika cool som Los Angeles sol är het. En av de bästa exponenterna var amfetaminhuvudet Stan Getz och hans första platta på Nogran från 1955 är ett utmärkt exempel på denna jazzform som påminner om ett soundtrack till en Raymond Chandler-deckare. Cool och street-wise.


image369

Mose Allison Mose Alive! (Atlantic 1966)

Mose Allison är mest känd för Parchman Farm som han egentligen snodde från Bukka White som själv satt just på Parchman för dråp. Country-bluesen blev jazz när den kom i vite Mose Allisons händer. Allison påverkan på jazzen och inte minst bluesen är stor och han påverkar fortfarande. Vad skulle exempelvis Georgie Fame varit utan Mose Alison? Den här live-plattan är perfekt introduktion till Allisons värld.


image368


Adventures In Jazz & Folklore (Philips 1965)

Svensk jazz kom under 1960-talet bli starkt inspirerad av folkmusik. Delvis tack vare Jan Johanssons kärlek till den svenska folkmusiken. Men också tack vare bland andra Stan Getz som under sina Sverigebesök ägna stort intresse folkmusiken och dess svårmod. Den är plattan var egentligen ett Tv-program där den svenska jazzeliten gjorde sina versioner av svensk folkmusik. En fortfarande svårslaget projekt som är känns lika fräsch som för 40 år sedan.


http://www.kulturochpolitik.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0