Ett vidrigt skådespel

Invigning av OS pågår just nu. Jag satt och tittade på invigningsspelet och kände hur detta spektakel skulle ha glatt varje Kim Il-Sung, Stalin och Hitler i vår arma värld. Masscener där individer blir till inget. Militär precision och uniform utstyrsel. Militärer som marscherar på ett sätt som starkt påminner om tyska partidagar på 1930-talet. Barn som hyllar fanan med uppsträckta högerarmar (starkt påminnande om tyskt heilande). Ett hyllande av nationens flagga som är närmast devot.

 

Detta är nationen som fått olympiska kommitténs uppdrag att genomföra spelen. Man kan undra hur mycket de fick för sin drängtjänst av diktaturens tjänstemän. Hela det faktum att spelen genomförs i ett land där flest avrättas, där anhöriga får betala för avrättningen, där yttrandefrihet är en dröm, där arbetare inte har några rättigheter, där huvudstadens fattiga deporterades för att ingen skulle behöva se eländet.

 

Här genomförs de olympiska spelen 2008. Det är en skam för den internationella idrottsrörelsen.

 

www.kulturochpolitik.se

Fotobloggen.

 


Kommentarer
Postat av: Bo Widegren

Jag håller helt med dig. Framförallt är det en skam för Internationella Olympiska Kommitten. Och i den vet man ju att det görs ett och annat mörkerdrag. Det blir ju fullständigt absurt när man hävdar att idrott och politik inte hör ihop och i nästa andetag ger spelen till ett land som gör en Berlinolympiad da capo.

2008-08-08 @ 21:52:45
URL: http://s-info.se/bowidegren
Postat av: Eva Hilén Ahlström

Hej Ingemar,

Jag grejade inte att se propagandan men jag kan föreställa mig att din beskrivning är korrekt. I övrigt håller jag fullständigt med dig.



Hälsningar

Eva

2008-08-10 @ 11:55:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0