Betyg i skolan är en skendebatt

Vilket tjafsande det här om betygen. Självklart vill jag som förälder veta var min unge står och vad hon eller hon har lärt sig. Självklart vill mitt barn få reda på hur det ligger till. Allt detta är självklart och inget märkligt egentligen.

Problemet är snarare att lärarna inte klarar av att kommunicera detta och har aldrig klarat av det. Å andra sidan finns det föräldrar som faktiskt inte bryr sig heller och inte är mottagliga för ev. information de får.


Jag tycker det har fungerat bra med mina ungar med informationen när de har gått i skolan. Bristen har snarast varit att man som förälder aldrig fått reda på något av sig självt utan det har varit för att man har frågat och tjatat.


Björklund, Major Björklund,  tror nu att han har löst det här genom att kopiera ett mer 100 år gammalt betygsystem som enbart är en enkel utväg för lärare och oengagerade föräldrar att slippa ansvaret. Lärarnas ansvar att lära ut och föräldrarnas ansvar att ta reda på och engagera sig i sina ungars skola.


Jag har inget emot skriftliga omdömen men det känns som en återvändsgränd att med kosmetik utforma betygsystemet så det bli en kopia av ett obsolet gammalt och i grunden trubbigt betygsystem. Att tro som ex. Expressen att Björklunds betygsskala löser skolans alla problem är lindrigt sagt fånigt. (Se Aftonbladet för en mer nyanserad rapportering).)


Vad jag vill se är engagerade kommunicerande lärare och intresserade föräldrar. Nu öppnar däremot Major Björklund med sitt betygsystem en smitväg för de som inte bryr sig oavsett om det är föräldrar eller lärare.

Arbetarklassens ungar behöver och förtjänar bättre än det här ålderstigna till synes lösningen på ett problem som är väsentligt större än några betygsbokstäver - att skolan har blivit en klassorteringsanstalt där alltid arbetarungarna står med Svarte Per oavsett hur betygsystemet ser ut. F till Björklund!


http://www.kulturochpolitik.se/


Kommentarer
Postat av: Björn Andersson

Ingen människa oavsett om man som jag är lärare eller inte kan med en bokstav eller siffra visa vad ett barn kan eller inte kan. Jag är för ett skriftligt omdömme för barn från och med år 1. Men det omdömet ska visa vad barnet kan och inte vad de inte kan! Det kallas idag för nulägesbeskrivning.

2008-02-07 @ 18:38:55
URL: http://oxen67.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0