Sommarteater 2

FOTO Ingemar E. L. Göransson

Har skrivet det tidigare. Sommarteater är riktigt roligt. T.o.m. teater är en plåtlada där den näraliggande stambanan hörs väl när X2000 drar förbi i 200 km i timmen.

 

Platsen är givetvis Norsholm vid Göta Kanal mellan Linköping och Norrköping och teatern är Pernilles korta frökenstånd uppsatt av Göran Sarrings Norsholms komediteater. Pjäsen som är ursprungligen skriven av Ludvig Holberg på 1700-talet. Nyöversatt och bearbetad till en rolig och på många sätt tänkvärd förväxlingskomedi om kvinnors situation när äktenskap och kärlek handlade om affärer och inget annat.

 

Bengt-Otto Ottossons huvudperson Geronimus är en gniden gubbe som upptäcker att hans fostersons älskade är god för en icke oansenlig summa pengar. Så istället för att fria på fostersonens vägnar friar han för egen del. Och här börjar en karusell av förvecklingar i ett ökat tempo.

 

Göran Sarrings uppsättning är riktigt rolig och den är en uppsättning väl värd att besöka. Den har en annan tyngd än exempelvis Stefan & Kristers buskisföreställningar för här blandas humor, fars med ett underliggande stråk av allvar.
Och faktiskt plåtladan, glömmer man och frånvaron av traditionell scen gör närheten till skådespelarna gör att upplevelsen blir än mer nära och intim. En rolig och tänkvärd teaterupplevelse i en fantastisk sommarkväll i juli 2008 som den bara kan vara i Sommarsverige.

 

(Biljetter finns att boka på www.sarring.se .)

 

(Viktigt information: från och med nu inför jag moderering på min blogg. Skälet till det är att det har börjat komma in en hel del märkliga, inbland t.o.m. antisemitiska kommentarer och jag vill inte se sådant på min blogg. Beklagar, men garanterar att det är inte åsikter jag inte kommer att släppa fram utan vill bara hålla rent ur ett journalistiskt perspektiv. Jag är också ansvarig för kommentarerna rent juridiskt och vill inte behöva ta ansvar för vad högerextremister eller andra stollar kan få förs sig att föra fram på min blogg. Hoppas du som läsare har förståelse för detta.)


Har du synpunkter på det här blogginlägget, förutom att kommentera nedan, kan du maila till [email protected]


www.kulturochpolitik.se

www.ordochkultur.se

 

 

Glöm inte att följa Max Gustavsons Samirs fortsatta äventyr i FRA-Sverige 2013; www.samircomics.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0