Barnungen Littorin

Littorin är sur. Han tycker inte om att få besvärliga frågor från oppositionen. Littorin tycker att han är utsatt för en kampanj. Häpnadsväckande att höra från ett ansvarigt statsråd och än mer häpnadsväckande med tanke på den retorik som hans eget parti praktiserat och praktiserar fortfarande. Fredrik Reinfeldts eviga papogejeserande riktat till Mona Sahlin; vad och med vem. Eller hur var det med svartmålningen av Sverige före valet 2006?


Littorin uppför sig som en tjurig 3-åring som inte får det som han vill. Han stampar i riksdagsgolvet och är tjurig för att oppositionen har fräckheten att ställa frågor om hans misslyckade politik. Att riksdagens revisorer har kraftig kritik och alla vänder sig mot förslag som att införa en obligatorisk a-kassa bekymrar inte lille Totto.


Att a-kassorna har förlorat 100.000-tals medlemmar och försämrats lik en av inflation drabbad sydamerikansk ekonomi bekymrar inte heller tjurige Totto. Om inte det hänt vore så allvarligt och kommer att få så allvarliga följder för enskilda där fattigdom är en reell risk likväl för hela svenska samhället ekonomi med en sämre fungerande lönebildning med ökade problem på arbetsmarknaden skulle man skratta åt eländet.


Men lille barnungen Totte är tjurig och irriterad för att han inte kan gå på hockey när han vill det. Men för hela fridens skull - Littorin svara på oppositionens frågor och sluta svamla det eviga mantrat om moderaternas imaginära jobbpolitik.


http://www.kulturochpolitik.se/


Kommentarer
Postat av: Sven Otto Littorin

Socialdemokraterna försöker nu måla upp en bild att jag duckar i debatter, att jag inte ställer upp på att möta oppositionen. Det är en grovt felaktig bild.

Sedan tillträdet 6 oktober 2006 har jag ställt upp på snart 4 000 intervjuer och mediekommentarer och stått i riksdagens talarstol i mer än 60 timmar i 178 interpellationsdebatter - i många fall exakt likalydande frågor med bara veckor emellan.

De senaste två åren har jag fått fler interpellationer än något annat statsråd under de senaste sex åren. Jag har också ställt upp i nästan alla ärendedebatter i mina frågor, i samtliga aktuella och särskilda debatter och i alla budgetdebatter i mina frågor riksdagen.

Riksdagens kontrollmakt är grundlagsskyddad och en väsentlig och omistlig del av det svenska politiska systemet. Jag gillar dessutom debatterna; det ger mig ypperliga tillfällen att kontrastera Alliansens lyckade jobbpolitik mot socialdemokraternas frustration över att ha förlorat makten och deras obefintliga jobbstrategi.

Men för socialdemokraterna räcker inte det. Jag ska därtill ställa upp i alla mediedebatter som de kräver att jag ska ställa upp i. Jag gör gärna det ? i den mån det är förenligt med mitt arbete och livet i övrigt. Har inte jag haft möjlighet, har andra alliansföreträdare ställt upp i mitt ställe; riksdagsledamöter och andra statsråd.

Vad är det som är fel på att ha politiska debatter i Sveriges Riksdag? Vad är det som gör att de nära 4 000 minuter jag hittills mött oppositionen i debatter i riksdagen inte duger?

Genom sin interpellationskampanj mot mig undergräver socialdemokraterna både interpellationsinstrumentets viktiga funktion som del av riksdagens kontrollmakt liksom riksdagens ställning som primärforum för politiska debatter i det svenska samhället.

Sven Otto Littorin
arbetsmarknadsminister

2008-05-15 @ 13:39:28
Postat av: Ingemar E L Göransson

oops!
Arbetsmarknadsministern gör mig den äran att svara på min blogg. Intressant för om inte annat kan det bara tolkas som att det var en öm tå jag trampade på.

Men precis som i debatterna med oppositionen svara inte Sven Otto på frågorna han får; på vilket sätt det är en framgång att 100.000 plus medlemmar lämnar a-kassan för de inte har råd att vara kvar; att parterna är samfällt kritiska till en obligatorisk a-kassa; att hur man beskriva att en politik som leder till ökade utbetalningar av socialbidrag som en framgång.

Nej, det är nog så att Littorin faktiskt uppför sig som en barnunge som står ocks stampar tjurigt i golvet på riksdagen när han inte får det som han vill.

2008-05-15 @ 14:05:05
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se
Postat av: Pekka

Arbetsmarknadsministern gör mig den äran att svara på min blogg.

Det är snarare så att en person på RK har fått uppgiften att kommentera på diverse bloggar i Tottos namn. Nu kanske han äntligen har tid att gå sin unges fotbiollsträning? Skönt att se våra skattepengar in action.

2008-05-15 @ 15:54:41
Postat av: Christer Rube

Förstår att han inte har tid att svara på frågor, det förefaller viktigare att föra statistik över debatter, gemälen och andra inlägg. Det kan ju inte bli tid för Totto att svara på ett vederhäftigt vis. Men det finns medicin mot sådant, befria karln från sitt uppdrag då får han mer tid till grabbens hockey och insändarsidor. Och då behöver inte vi lyssna till honom något mer.

2008-05-15 @ 16:32:25
URL: http://s-info.se/rube
Postat av: Ingemar E L Göransson

Självklart Pekka är det inte Totto själv som kommenterar utan en skrivkulie på departementet. MEn, det är intressant att de tar sig tid alltså det här är en öm punkt för barnungen Totto!

PS kul att du lever och har hälsan käre Christer!

2008-05-15 @ 18:56:02
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se
Postat av: Fredrik Viberg

Det är väl bra att minister Littorin genom nån anställd svarar på dina anklagelser. Särskilt med tanke på att alliansen inte har lika många anställda som den förra regeringen hade...

Vad gäller kritiken mot Littorin så tycker jag den är barnslig och på sandlådenivå. Och då har jag inte röstat på dom ens...

2008-05-15 @ 20:00:42
Postat av: Ingemar E L Göransson

Alldeles utmärkt men märkligt att departementet anser att det är viktigare att svara på blogginlägg än frågor i riksdagen.Men som sagt frågan är känslig. Vad det gäller barnslighet så har väl Littorin med all önskvärdhet, eller hur!

2008-05-16 @ 08:54:06
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se
Postat av: Sven Davidsson

Vänta nu. Totto säger sig inte ha tid att utföra sitt jobb eftersom han måste svara på interpellationer från oppositionen (vilket i och för sig är en del av sitt jobb), men han tycker sig ha tid att surfa runt och kommentera på bloggar på arbetstid? Hur gärna vill du gå på din sons fotbollsträning egentligen?

Men om sanningen ska fram så är det väl snarast osannolikt att det är Totto själv som kommenterar, utan den uppgiften har snarast givits en person på Regeringskansliet. Skönt att se att våra skattepengar används väl. Kan inte den tjänstemannen ta över Tottos jobb helt, så har han tid att gå på hur mycket fotboll han vill?

2008-05-16 @ 15:51:57
Postat av: Ingemar E L Göransson

Håller med. Det mest häpnadsväckande är att departementet har tid att sitta och läsa bloggar!? Och det måste ju ske med departementschefens dvs. Littorins välsingelse eftersom de svarar i hans namn. lite udda eller hur?

2008-05-16 @ 20:28:00
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0