Olofsson, köp SAAB för $1!
När British Leyland en gång i tiden gick i graven så var det resultat av en medveten politik. Den som var ideologen bakom och ingenjören av slakten av den brittiska bilindustrin hette Margret Thatcher. ”Järnladyn” hade uppfattningen att Storbritannien inte behövde sin industri utan britterna skulle finna sin försörjning servicenäringarna. Industriproduktion kunde ske i Asien där lönerna och inte minst fackföreningarna var svagare för att inte säga obefintliga.
Vi har lite av en parallell i turerna kring SAAB och GM. GM har misskött SAAB under många år det har varit en bilfabrik som varit ute i periferin och därmed inte intresserat eller engagerat bossarna i Detroit. Nu när GM krisar rejält bl.a. tack vare sin brist på förståelse för vad marknaden vill ha för bilar. Inte törstiga bilar som mer påminner om 50 och 60-talens plåtmonster utan mindre och smartare fordon med hög säkerhet. Då blir SAAB helt sonika en bricka i spelet som skall rädda GM från total kollaps. Är det någon bilkoncern i USA som kommer att kollaps så är det GM och då är det ett skäl för svenska politiker att försöka hitta en väg som räddar den svenska bilindustrin från att dras med i samma kollaps.
Maud Olofsson, vår egen järnlady, kallar det att spela monopol med skattemedel att rädda SAAB. I så fall kan väl stora delar av hennes näringspolitik höra hemma i samma spelarkad. Hon undviker att se de viktiga och relevanta skäl som finns för att staten skall i nuläget i vart fall gå in som ägare av SAAB.
(Uppdatering, enligt Aftonbladet så har regeringen bestämt sig för att INTE göra något att rädda SAAB. Det innebär sannolikt SAAB:s nedläggning på kort sikt och svensk fordonsindustris på längre sikt. Thatcher-Olofsson kommer därmed att gå till historien som sågade av en av svensk industris viktigaste grenar. Tyvärr är det svårt att dela Lena Melins uppfattning att Olofsson viker sig med tanke på hennes syn på industrins roll.)
Fordonsindustrin är en tung och viktig industrigren i Sverige. Ca 140.000 människor har sin utkomst från den. Kunskapsinnehållet och teknikutvecklingen behöver SAAB för att klara att utveckla nya fordon som kan möta behoven som marknaden ställer. Hela fordonsindustrin är nära inflätat i varandra. SAAB och Volvos personbilstillverkning och Scania och Volvos tunga fordon behövs för att utvecklas. SAAB i sig är inget stort märke men dess betydelse som kunskapsproducent är av största vikt för fortsatt fordonsindustri här i landet.
Maud Olofsson försöker att göra en Margret Thatcher, dvs. slakta industrin, med samma fåfänga och perverterade verklighetssyn där industrin inte behövs utan vi alla ska försörja oss på olika servicejobb. En fåfäng dröm, och för den nyliberala Stureplanscentern en riktigt våt dröm där man nästan anar hur de likt små barn som slår sönder sina leksaker i ett destruktivt anfall. Vi ser hur illa det har gått i krisens spår för de länder som följt det nyliberala konceptet; Storbritannien, Irland och USA.
Problemet är bara Olofsson leker med 140.000 människors utkomst och en hel industrigrens framtid. Ska hon få göra en Thatcher och bli den som tog död på svensk fordonsindustri. Olofsson köp SAAB för $1 precis som när BMW sålde Rover till britterna. Tyvärr var inte den köparen seriös men det borde väl den svenska regeringen vara. Utveckla SAAB till en teknologisk spjutspets för den svenska fordonsindustrin. Olofsson våga lämna de ideologiska käpphästarna och gör rätt för en gångs skull!
(Uppdatering II, det verkar enligt AB som om många gett upp hoppet om att SAAB skall kunna räddas men många nser också att regeringen bär sig skamligt åt i sin ovilja att rädda fabriken.)
Till sist:
Här i Dublin kommer idag de offentliganställda att genomföra en manifestation mot regeringens beslut att skära ner pensionerna – allt för att låta vanligt folk betala den allt djupare ekonomiska krisen. Den politiska situationen blir allt mer infekterad här på Irland.
Skriv på Uppropet för en progressiv kulturpolitik! Anslut dig också gärna till gruppen med samma namn på www.facebook.com !
Dagens foto