Två filmer att se

I dessa dagar av rojalistisk yra kan det vara lisa för själen att låna sina sinnen till en bra film eller TV-serie. Jag har den senaste tiden snubblat på två som jag kan varmt rekommendera.

 

Den ena tror jag inte finns i Sverige ännu medan den andra har släppts på dvd även här men i vart fall gått mig obemärkt förbi när den ev. sändes på burken.

 

 

Judge John Deed är en BBC-serie som började sändas 2006 i England. Huvudrollen som den sanningssökande domaren John Deed spelas av Martin Shaw. Han är en människa och domare som styrs av sitt rättvisepatos och det sätter honom i upprepade konflikter med politiska hänsyn.

Serien är utmärkt. Den är spännande och den har en social resonansbotten. Det är utmärkt spelad och håller bästa möjliga BBC-kvalitet. För den som gillar domstolsmiljön för spännande underhållning se den här.

 

 

Britterna gör ofta bättre serier inom krimgenren än amerikanarna. USA-serier har ofta en slagsida åt det blodiga och onödigt våldsamma. Whitechapel är en ruggig serie som ITV sände under hösten 2008 och som nu kommit på dvd i UK. Ryggiga miljöer, välspelat och snyggt ¨återskapade miljöer om en copycat som upprepar Jack The Rippers mord på 1880-talet. Bra skådisar med Rupert Penry-Jones från Spooks som det nyutnämnda polisbefälet med en lysande karriär framför sig.

 

Så vill du se två bra serier skaffa dessa!

 

www.kulturochpolitik.se

Dagens foto

www.ordochkultur.se


 

GLÖM INTE ATT SKRIVA PÅ ”UPPROP FÖR EN PROGRESSIV KULTURPOLITIK” !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0