Försäkringskassehaveriet

Det största haveriet politiskt sett för Reinfeldts regering är sjukkasseeländet. Jag personligen har varit så lyckligt lottad att jag knappast haft en enda sjukdag på vet hur lång tid. Men skulle man bli sjuk så är det ju uppenbarligen risk att en längre sjukskrivning kan leda att man får gå ifrån hus och hem.

 

Vem har då ansvaret för att det ser ut som det gör och att en så viktig del i det sociala skyddsnätet inte fungerar efter det har satts på anorektiskt kost av borgerligheten och före dem klåfingriga politiker av annan kulör.

 

Yttersta ansvaret har givetvis Reinfeldt men han smiter som vanligt in i skuggorna för att låta den empatibefriade och knappast  den mest begåvade i regeringskretsen socialförsäkringsminister Husmark som tror att var och en som lyfter några kronor från försäkringskassan är en tjyv och bandit.

 

När sjuka människor inte får sin sjukkassa är det ett haveri. Det är också en felprioritering när försäkringskassans personal främst ska ägna sin tid åt att misstänka att alla är halvkriminella istället för att se till att försäkringskassan fungerar som det sociala skyddsnät det ska vara.

 

Man blir förbannad när man läser om människor vars hela tillvaro slås sönder för att försäkringskassan idag fungerar som en sovjetisk byråkratapparat. Eller som det Augusts Strindberg beskriver i Röda Rummet Kollegiet för utbetalande av ämbetsmännens löner:

 

Häremot reserverade sig första notarien i ett längre anförande, som togs i protokoll, kopierades i två exemplar, registrerades, sorterades (alfabetiskt och kronologiskt), inbands och uppställdes av vaktmästare under bibliotekariens överinseende på lämplig hylla. Denna reservation genomandades av en varmt fosterländsk känsla och gick huvudsakligen ut på att visa det nödvändiga i att staten uppmuntrade de inhemska manufakturerna. Som detta innehöll en anklagelse mot regeringen, då den ju träffat en regeringens ämbetsman, måste protonotarien taga regeringens försvar.


Han började med en historik över manufakturdiskontens uppkomst (vid nämnandet av »diskonten» spetsade alla extra ordinarierna öronen), kastade en blick på landets ekonomiska utveckling under de sista tjugo åren, varvid han fördjupade sig så i detaljerna, att klockan slog tu i Riddarholmen, innan han hunnit till ämnet. Vid det fatala klockslaget störtade alla tjänstemännen upp från sina platser som om elden varit lös. Då jag frågade en ung kamrat vad detta skulle betyda, svarade den gamle notarien, som hört min fråga: 'En ämbetsmans första plikt, herre, är att vara punktlig, herre!' Två minuter över tu fanns inte ett liv i de många rummen! 'I morgon få vi en het dag', viskade en kamrat till mig i trappan. 'Vad i Herrans namn blir det då?' frågade jag orolig. 'Blyertspennorna!' svarade han! Och det blev heta dagar! Lackstängerna, kuverten, pappersknivarna, läskpapperet, segelgarnet. Men det gick an, ty alla hade sysselsättning.


Det kom dock en dag då denna skulle tryta. Då tog jag mod till mig och bad att få något göra. De gåvo mig sju ris papper att skriva rent hemma, för att jag skulle skaffa mig »meriter». Detta arbete utförde jag på en mycket kort tid, men i stället för att vinna erkännande och uppmuntran blev jag behandlad med misstroende, ty man tyckte inte om flitigt folk. Sedan fick jag aldrig något arbete mer. Jag vill bespara dig en plågsam beskrivning på ett år fullt av förödmjukelser, av stygn utan tal, av bitterhet utan gräns. Allt vad jag ansåg löjligt och smått behandlades med högtidligt allvar och allt vad jag vördade som stort och berömvärt häcklades. Folket kallades för pack och ansågs endast vara till för garnisonen att ha att skjuta på vid förefallande behov.

 

Men så illa kan det väl inte gått med Försäkringskassan?

 

Till sist……

Äntligen blir det av – jag får äntligen se Bruce Springsteen Live. Tack vare min förre kollega ME som fick fatt på biljetter! Tack för den!

 

Jag fick ge mig till sist så nu finns jag på nytt på Facebook!

 

Två nya större projekt har satts igång idag: En turné med Ola Magnell och Sanna Carlstedt och jobbet med årets 1:a maj CD Med hjärtat till vänster III. Följ länkarna för vidare info!

 

www.kulturochpolitik.se

Dagens foto

www.ordochkultur.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0