Jan Troells välförtjänta triumf

 

Jan Troells originalmanus singerat av Jan och manusförfattaren Niklas Rådström

 

Jan Troell ägde Guldbaggegalan. Prisregnet över Maria Larssons eviga ögonblick var helt rättvist. Att sedan Mikael Persbrandt äntligen prisades också var ett lika självklart. Helt förtjänt hyllades Jan Troell vill jag påstå. Troell är Sveriges främste folklige berättare inom filmen. Ingen har lyckats fånga den vanliga människan i så poetiskt och övertygande på film som Jan Troell. Jag mötte Jan för några år sedan när jag var LO:s kulturpolitiskt ansvarige. Vi förde samtal med producenten Göta Film och vid dessa samtal var både Jan Troell och manusförfattaren Niklas Rådström med.


Sorgligt nog slutade inte dessa ”förhandlingar” med att LO gick med som finansiär vilket om man ska vara efterklok var kanske ett misstag. LO kanske skulle ha tagit ett annat beslut än det som togs då.

Maria Larssons eviga ögonblick är en fantastisk framgång och slutpunkt(?) på en makalös framgångssaga inom svensk film. Hur som helst har jag ett starkt minne med mig av att möta och samtalen med Jan då 2006.

 

Att föra en kulturdebatt i Sverige är inte det lättaste. Kulturen sitter trångt mellan kommersialism och trångsynthet och inte minst kortsiktiga ekonomiska beslut. Regeringen tror att allt löser sig med sponsring och arbetarrörelsen och vänstern är ganska otydlig för att inte säga ambivalent i sin kultursyn. Detta har jag försökt att diskutera i ett par inlägg på senare tid ibland annat veckans LO-tidning. Artikeln finns också för den intresserade på LO-tidningens webbsida.


www.kulturochpolitik.se

Dagens foto

www.ordochkultur.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0