För demokratins skull - gå och rösta!

I dag är det EU-parlamentsval. Jag har på min blogg under de gångna veckorna fört fram åsikten att man ska rösta i valet. Orsaken är enkel. Att rösta i ett demokratiskt val är en rättighet men också som jag ser det en skyldighet. En skyldighet i förhållandet till att vi har möjligheten att rösta, att vi har rättigheten medan en majoritet av världens folk riskerar livet om de försöker hävda sina demokratiska rättigheter.

 

Demokrati är inget man får gratis; det har krävt kamp och på många håll på vår planet fortsätter den kampen för att nå demokrati. I Sverige var kampen för demokrati förhållandevis fredlig medan i andra länder krävdes inte bara blod, svett och tårar utan många människors liv. Vem är vi då om vi menar att vi inte bryr oss om demokratin och rent ut sagt skiter i att delta i demokratin för att vi inte gillar de för ögonblicket varande politikerna.

 

Demokrati handlar om förändring; om vi inte gillar det sittande EU-parlamentets sammanfattning vad är då mer naturligt än att rösta på andra vars politiska budskap som vi bättre uppskattar eller sympatiserar med deras uppfattning. Det är att ta ansvar för demokratin, inte att låta bli att rösta eller vara delaktig i den demokratiska processen.

 

I dag är det EU-parlamentsval. Min uppmaning till dig som läser det här är gå och rösta; för demokratin och i solidaritet med alla de miljoner som inte hellre vill få samma rättigheter som vi som lever i en demokrati!

 

www.kulturochpolitik.se

Veckans foto

www.ordochkultur.se

 

Gör som jag kryssa Göran Färm (S)!


Kommentarer
Postat av: Fritt ur hjärtat

Välformulerat och snyggt! Jag länkade till det här också, det innan hade jag reda hittat;-)

2009-06-07 @ 14:05:52
URL: http://fritturhjartat.blogspot.com/
Postat av: Bibbi

Jo, jag har röstat, men mest för att jag ser det som en skyldighet. Min tilltro till unionen är ingen. Det är en organisation skapad av kapitalet för kapitalet. Och i näringslivet råder ingen demokrati och demokratiunderskottet är stort i deras organisationer. Till yttermera visso är de som ska representera oss förvillande lika varandra i sina utsagor och tillförlitligheten i det som sägs liten. Men jag har röstat...

2009-06-07 @ 22:31:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0