Obama gör det som inte Reinfeldt vågar
President Obama gör det som inte den svenska regeringen inte vågar eller vill göra – nationalisera fordonsindustrin istället för att låta den gå i graven. Obama var mycket tydlig i natt att orsaken till nationaliseringen av GM är att den amerikanska regeringen kan inte tillåta en så viktig del av industrin försvinna. Konsekvenserna för USA och amerikansk industri skulle bli så stora att det inte är tänkbart att det får ske enligt USA:s regering.
Samtidigt som detta sker så har inte den svenska regeringen gjort ett enda dugg för att stödja den svenska fordonsindustrin. Detta trots att arbetslösheten ökar snabbt och fallet i produktion och försäljning inte avstannar utan accelererar. Bara de tunga fordonen har fortsatt att minska med nästan 22 % den senaste tiden annars hela 43 %.
Den s.k. näringsministern Maud Olofsson har inte lagt två strån i kors för att stötta industrin från total kollaps. Varken med ekonomi, söka lån från EU eller ens tala gott om vår egen fordonsindustri. Istället har hon nekat stöd till både SAAB och Volvo men också till underleverantörerna som i flera fall nu snabbt närmar sig konkursen.
Maud Olofssons politik har lett till en akut situation för svensk fordonsindustrin som är mycket nära ett totalt sammanbrott. Man kan ju undra hur det tänkt i näringsdepartementet när man varken ser till de stora ekonomiska värden som står på spel men också den stora arbetslöshet som kommer i spåren på en kollaps för fordonsindustrin. 140.000 jobb är direkt hotade samtidigt som enorma ekonomiska värden riskeras gå förlorade. Förutom detta så handlar det om kunskapsförmögenheten och know-how som kommer att försvinna till hela den svenska industrins nackdel.
Regeringen Reinfeldts ovilja att måna om industrins framtid gränsar och överskrider med råge vad man kan tillåta från en ansvarig regering. Deras politik som styrs helt av politiska och ideologiska käpphästar inte om en omsorg om varken industrins intressen, jobben eller hela landsdelars framtid. Regeringen Reinfeldts politik och främst bäverkvinnan Olofsson har istället andra syften. De vill skapa sin omhuldade låglönemarknad ”befriad” från starka fackföreningar och istället präglade av osäkra villkor, låga löner och ringa inflytande för löntagarna. Att det leder till ett fattigare Sverige bekymrar uppenbarligen inte varken cocker-spanielögat Reinfeldt eller bäverkvinnan Olofsson. Tvärtom de ser det som en merit om de kan skada industrin ända in i märgen. Detta då det passar in i deras mål att förändra Sverige till ett av klyftor präglat medelklassparadis.
Vi får hoppas att ingen glömmer vem som slaktade fordonsindustrin i Sverige samtidigt som president Obama nationaliserade GM. Regeringen Reinfeldt och inte minst bäverkvinnan Olofsson har mycket att stå till svars för valet 2010.
Uppdatering 2 juni kl. 12.00:
I dagens utgåva av Aftonbladet skriver Ingvar Persson (IP) en ledare med ungefär samma slutsatser som ovanstånde blogginlägg. Se här. Ansvaret ligger tungt på högerregeringen Reinfeldt om svensk fordonsindustri försvinner. De gjorde inte vad man kan kräva av en regering. När nils G Åsling (även han C) lät varvsnäring gå överstyr så fick han han epitetet Usling vad skall då man komma att kalla Olofsson i framtiden när hon har agerat bödel för fordonsindustrin? Ansvaret blir i alla fall tungt.
Veckans foto
Vill du vara med och påverka världen och förbättra mycket om du är säker så hör av dig till mailen isåfall avgör själv om du är intresserad att läsa valmanifestet elr enbart någon av de olika frågorna
MVH
SLevolution