Grattis på 90-dagen, Pete Seeger!!!!

(Foto Antony Pepitone, 2007)


Det är få förunnat att bli levande legender. Om man på köpet är 90 år så kanske att vara en levande legend inte är helt orättvist. Ibland används epitet ”levande legend” utan egentlig teckning, det kan räcka med att ha varit lite halvkändis för att bli levande legend i vissas ögon.


När det gäller Pete Seeger är dock ”levande legend” högst välmotiverat. Seeger är nära förknippad med amerikansk arbetarrörelse, med medborgarrörelsen, han var pionjär bland miljöaktivister, fackföreningsagitator, låtskrivare, vårdare av amerikansk folklig tradition och mycket annat.

 

Med Almanac Singers (med var bl.a. Woody Guthrie och Lee Hays) under 1930-40-talen så sjöng han och skrev sånger om arbetarklassens eländiga situation. Han sjöng in sig inför McCartys oamerikanska senatsutskott där han vägrade visa någon som helst medgörlighet eller att vika sig för fascisten McCarty utan stod upp för yttrandefrihet och demokrati.

 

Som framträdande personlighet i medborgarrättsrörelsen skrev han om den gospel som skulle bli rörelsens främsta musikaliska vapen ”We Shall Overcome”. Seeger blev sedan alltmer uppmärksammad för sitt miljöengagemang och då specifikt den svårt nedsmutsade Hudson River där han bor i Beacon N.Y. sedan många år.

 

I dag firas Pete Seeger med en stor gala i Madison Square Garden i New York på sin 90:e födelsedag. Det är en kämpe, en legend och en stor medmänniska som hedras på detta sätt.

 

Jag har ett speciellt minne förknippat med Pete Seeger. När jag var på LO så hade jag ansvar för kulturpolitiken. Inför kongressen 2002 ville jag ta över Seeger till kongressen. Reaktionen i LO-huset var allt annat än entusiastisk. En del hade svårt att se vad värde det skulle ha att flyga över honom till kongressen. Nu blev det inte av men jag ångrar inte att jag försökte men beklagar att mina dåvarande kollegor inte förstod Pete Seegers betydelse och hoppas de nu förstår vilken upplevelse de missade.

 

För den som inte lyssnat på Seeger finns det massor av plattor, mycket är tillgängligt på CD. Det är allt ifrån barnvisor till kampsånger och traditionell folkmusik från skilda delar av vår värld. Här är några tips.

 

A Link In The Chain (Columbia Legacy)

Allt från barnvisor till politiska protester, en bra introduktion

 

Brothers & Sisters (Roots)

Politik och folksånger

 

If I Had A Hammer (Naxos)

Tidiga fackföreningssånger med olika grupper.

 

We Shall Overcome! (Columbia Legacy)

Den klassiska konserten I från sommaren 1963 som blev en av medborgarrättsrörelsens stora manifestationer.

 

I Can See A New Day (Columbia vinyl)

Min favoritkonsert med Seeger och kanske den mest politiska.

 

 

UPPROP FÖR EN PROGRESSIV KULTURPOLITIK

 

www.kulturochpolitik.se

Dagens foto

www.ordochkultur.se

 


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Ja Pete Seger är också en av mina absoluta favoriter och har så varit sedan 60-talet. Jag hoppas att han fortfarande är frisk och mår bra. Han har kämpat väl under många år och är värd både beundran och beröm.

2009-05-04 @ 02:13:35
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Ingemar E L Göransson

Pete, lever och mår väl. Jag har haft lite kontakt med honom brevledes och han fortsätter sin kamp för det han tror på.

2009-05-04 @ 09:35:15
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se/
Postat av: Kerstin

Roligt att höra. Ja det finns ju de som lever och är aktiva långt upp i åldrarna. Jag har just haft kontakt med en dam, aktiv inom ett helt annat område, som satt och redigerade sin sista film vid 96 års ålder för ett par månader sedan, och bara veckor innan hon gick bort.

2009-05-06 @ 03:45:22
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0