Sjuka skönhetsideal

Det finns en närmast devot beundran för vad som kallas kroppslig skönhet i västvärlden . Det är ett sökande efter någon slags perfektionism. Det tar sig ibland närmast obscena uttryck som när fotomodeller, skådespelare och andra får sina foton ”justerade” i photoshop för att uppfylla det gällande skönhetsidealet.


I gårdagens Metro berättades om Sabina som när hon var 15 år började knapra amfetamin för att bli smal! Hennes kille tyckte hon var ”tjock” och därför började hon använda tungt knark. Man kan undra hur det står till hos hennes kille som tillåter sin flickvän knapra speed för att uppfylla hans och medias s.k. skönhetsideal.

 

Den arma Isabel hade helt fallit för vansinnigheterna som de av kommersiella krafter påbjudna skönhetsidealet. Skadligt för hälsan, inte naturligt sett ur perspektivet hur en ”normal” människa ser ut och ytterst destruktivt sett i perspektivet hur det har fungerat för tjejer mindre svag självbild som Sabine.

 

Undertecknad skulle väl hotas av utrotning sett till skönhetsidealen som gäller just nu, 100 pannor plus, gråhårig och östgöte samt man. Det innebär att man bryter mot det mesta av idealen. Men jag kan ta det, för mig är det inget större problem och det får inte mig att börja stoppa i mig knark som den arma Sabina.

 

Det är ett stort ansvar som de kommersiella krafterna tar på sig när ungdomar förmås att följa vansinniga skönhetsideal. Det är en perverterad människosyn som drabbar unga människor som inte har sin egen självbild klar för sig. Vad vi ser när ungdomar och för den delen även vuxna försöker bli som idealbilden är inget annat än en tragedi som inte bara är meningslös utan också naturvidrig.

 

www.kulturochpolitik.se

Veckans foto

www.ordochkultur.se


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Instämmer helt.

2009-05-21 @ 00:48:50
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Ingemar E L Göransson

Man blir både ledsen och framförallt förbannad när man ser hur det här påverkar våra tonåringar. De förlorar hela sin självkänsla och många tyvärr genomskådar inte reklamens makt.

2009-05-21 @ 18:17:39
URL: http://ingemarsblogg.webblogg.se/
Postat av: Kerstin

Så går de in i något nazigruppering för där uppmuntras de och får tillbaka sina självförteoenden, hörde jag på Studio ett idag.

2009-05-23 @ 02:16:37
URL: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
Postat av: Bibbi

Visst är skönhetsidealet tokigt där undervikt är eftersträvansvärt men för min personliga del tycker jag inte att det är särskilt bra att att vara överviktig heller. Förutom att det sliter på kroppen, far sjävkänslan också illa när man är överviktig. Tro mig, jag vet!

2009-05-28 @ 12:58:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0