Nya uppgifter om LO:s försäljning av Aftonbladet - hela 150 miljoner
I går skrev jag om LO:s försäljning av sina preferensaktier i Aftonbladet till Schibsted. Jag uppgav då att försäljningssumman var ca 100 miljoner. Denna visar sig nu vara rejält i underkant utan den verkliga försäljningssumman är enligt en annan källa med insyn i affären att den snarare är i området 150-155 miljoner. Än mer, LO:s avtal där man har veto vid tillsättning av ex. politisk redaktör är kopplat till en skadeståndsklausul som innebär att skadeståndet till LO skulle bli så stort om inte LO godkänner redaktörstillsättningen att hela Schibsted-koncernen riskerar konkurs om man inte följer avtalet.
En annan orsak varför LO har sålt har varit att preferensaktiernas utdelning har varit närmast nominellt, enligt uppgifter, ca 1,5 miljoner årligen.
Den viktiga frågan kvarstår dock; vad skall LO gör med sina nya 155 miljoner. Man säger i ett pressmeddelande i går från LO-kansliet att de skall användas för opinionsbildning. Men den möjligheten har funnits förut men inget har skett trots att det funnits en mediafond med ca 700-800 miljoner i och detta ända sedan Aftonbladet ursprungligen såldes.
LO har hittills varit kallsinniga till alla propåer om att ex köpa en del av TV4 för en del år sedan. Likaså att satsa på ett större tidningsprojekt. Vi har i minne hur LO:s styrelse lät Arbetet i Malmö gå i graven. LO har inte heller varit speciellt framgångsrik i sin närvaro på internet. Vidare så gjorde LO till kongressen 2002 en omfattande mediautredning som inte gav några förslag och begravdes av LO:s styrelse. Så ska man döma från LO:s hittillsvarande mediastretegi som den varit i praktiken är det inget lovande.
LO behövs som opinionsbildare. Det socialdemokratiska partiet har inte resurserna att effektivt bedriva opinionsbildning som slår an rätt strängar. Alltför ofta lämnas uppdraget över till reklambyråer som i botten har värderingar som går stick i stäv med partiets egna. Det blir sällan lyckat som exempelvis EU-valkampanjen. Det har från LO varit skrämmande tyst under de senaste åren och opinionsbildningen och ideologiproduktionen har varit en angelägenhet för högern. Det samtidigt som det mer än någonsin behövs en stark vänsterröst med socialdemokratisk profil som kan vara ett alternativ till högerns närmaste hegemoni i media.
Innebär LO:s försäljning av sina aktier i Aftonbladet en stärkt och effektivare opinionsbildning så är det i dubbel bemärkelse en bra affär. Men innebär det att försäljnings frukter hamnar på banken och handlingsförlamningen forsätter där varken LO:s ledning eller förbunden kan komma överens så är det bara en ekonomiskt bra affär inget annat.
RÄTTELSE:
Det cirkulerar olika uppgifter hur mycket LO fick för sina aktier. Enligt uppgifter undertecknad inhämtat i kväll så är den rätta siffran 115 miljoner. Beklagar den felaktiga uppgiften om 150 miljoner. Men det ändrar i sak inget. LO har fått bra betalt för AB och har ännu större resurser nu för att driva en effektiv opinionsbildning. (Den 17 juni kl 18.15/IELG)
Se även Rosi på Kulturbloggen
www.facebook.com/ingemar.e.l.goransson
www.ingemarsblogg.webblogg.se/foto
Jag hade gärna sett att en sådan här affär var villkorad med att Schibsted började ge ut en "vänsteredition" av SvD. Något som förmodligen skulle vara bra ur lönsamhetssynpunkt om editionen dessutom kunde få eget presstöd.
Men hur som helst hoppas man att de utvecklar idéutveckling och opinionsbildning.
God-dag på dig Ingemar El, så här igen på nätet.
Men denna gång skall jag inte kritisera det du skriver, utan snarare instämma i det du uttrycker, och jag kan hålla med dig om att både den ideologiska och mediala utvecklingen vid och kring socialdemokratin, kan förbättras högst avsevärt.
Men jag antar att du liksom jag, som inte har på långa vägar så stor erfarenhet av detta parti inifrån som du har, ändå har en viss misstanke om att detta lätt kan glida över i passivitet ifrån partiet eller LO:s sida.
Jag skulle inte tveka en sekund att åta mig att verka för idéutveckling och opinionsbildning, vid och kring detta.